“Parachute Journalism” in Haiti: Media Sourcing
in the 2003-2004 Political Crisis

Isabel Macdonald
York University

Abstract: The Canadian media’s reliance on parachute and wire agency journal-
ists during the lead-up to the 2004 coup d’état in Haiti exemplified the trends
associated with recent cuts to foreign news. A content analysis of the Globe and
Mail, plus interviews with journalists, reveal that the deadline pressures and
hotel journalism associated with these trends contributed, in the absence of
coherent official messages on the Haiti crisis, to journalists’ reliance on sources
from a U.S. and Canadian government—supported political movement spear-
headed by Haiti’s business and media elite that sought to overthrow the demo-
cratically elected Haitian government.

Keywords: Content analysis; News production studies; Newspapers; Interviews;
Media sources; Haiti

Résumeé : Dans les jours menant au coup d’état de 2004 en Haiti, la dépendance
des médias canadiens envers des journalistes d’agence de presse ou des journal-
istes parachutés provisoirement dans la région illustre bien les tendances asso-
ciées aux coupures récentes infligées sur la couverture de I’actualité
internationale. Une analyse de contenu du Globe and Mail ainsi que des entre-
vues avec des journalistes révelent que ces coupures ont entrainé une sorte de
journalisme d’hétel et un besoin de rencontrer de trés bréves échéances. Ces cir-
constances ont contribué, en 1’absence de messages officiels cohérents sur la
crise haitienne, a une dépendance envers des sources provenant d’un mouve-
ment politique cherchant a renverser le gouvernement élu démocratiquement du
pays. Ce mouvement était mené par 1’¢lite commerciale et médiatique haitienne
et appuyé par les gouvernements américain et canadien.

Mots clés : analyse de contenu; études sur la production des nouvelles; journaux;
entrevues; sources médiatiques; Haiti.

The cuts to overseas news bureaus over the past two decades have exacerbated
the pressures that are typically thought to make journalists more dependent on
official sources. Increasingly, media organizations are relying on deadline-

Isabel Macdonald conducted the research for this article for her MA thesis in the Joint Programme in
Communication and Culture at York University, 4700 Keele Street, Toronto, ON M3J 1P3. Email:
isamacdonald@yahoo.com.

Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2008) 213-232
©2008 Canadian Journal of Communication Corporation



214 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

pressed news wire agencies and “parachute journalists,” or journalists flown into
a foreign country on a temporary assignment to cover breaking news. Canadian
English-language media coverage of the political crisis in Haiti in 2003-04 exem-
plified this trend. Yet, while this trend is assumed to privilege official sources,
during this crisis, there was no single unified official line for journalists to fall
back on. In this context, who did the journalists covering the crisis for the
Canadian media rely upon, and why? This question is addressed by combining a
content analysis of the Globe and Mail with interviews with Canadian journalists
and international wire service journalists who were working in Haiti during the
crisis. This article documents a prevalence of sources from the movement seek-
ing to topple Haitian president Jean-Bertrand Aristide in the Globe and Mail’s
coverage of Haiti in 2003-04. Wire service and parachute journalists’ deadline
pressure, the spatial organization of news gathering, and journalists’ networks of
contacts all contributed in this instance to privileging Aristide’s opponents as
sources in the Canadian media.

From overseas bureaus to parachute journalists:

The transformation of foreign news production

In recent years, there have been dramatic changes in the way international news
is produced. In the context of the increasing global concentration of corporate
ownership of media, and the rise of the Internet, there has been a general decline
in the print stories and broadcast time devoted to foreign news, except during
crises (Hamilton & Jenner, 2004; Hannerz, 2004). This pattern has been particu-
larly well documented in the Canadian media landscape since the mid-1980s
(Soderlund, Lee, & Gecelovsky, 2002).

One of the cost-saving alternatives increasingly used by large media organi-
zations when they do cover a foreign story is the use of parachute foreign corre-
spondents dispatched temporarily to cover a major story (Hamilton & Jenner,
2004). Media organizations, including Canadian newspapers, are also relying
more exclusively on the small number of giant corporations that dominate the
international news wire market for more of their international stories (Boyd-
Barrett, 2000; Hannerz, 2004; Soderlund, Lee, & Gecelovsky, 2002). The advent
of global network TV news and the proliferation of news websites has also had a
huge impact on international news coverage, as journalists face increasing pres-
sure to keep up with CNN and with Internet news sources (Hess, 1996).

The trend toward the use of parachute journalists, the increasing prevalence
of wire service agency reports, and the “CNN effect” can all have the effect of
contributing to journalists’ reliance on official sources. For instance, some wire-
service journalists have reported that pressures for increased wire service output
have meant that they have to spend more time in their offices and rely more on
official sources, particularly those who are able to physically deliver timely infor-
mation to journalists and those who are easily accessible by telephone (Pedelty,
1995). The increasing reliance on parachuters is also seen as a factor that leads to
greater reliance on officials. It has been argued that “fewer correspondents and
fewer foreign bureaus means more reliance on Washington bureaus means more
reliance on government and greater opportunity for government to influence both
the news agenda and its content” (Montalbano, 1994). Moreover, anthropologist



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 215

Mark Pedelty, who studied the international press corps in El Salvador, observed
that parachuters, who move from country to country, often not speaking the local
language, often try to cure their resulting “sense of vertigo” with “quick-source
therapy, visiting bureaucratic centers of power that are all too willing to condense
complex situations into easily digestible bites” (Pedelty, 1995, p. 111).

Meanwhile, there is increased pressure today for journalists to stay on what
Bernard Cohen dubbed “the continuing big story,” a single story defined as the
most important on one day, which becomes the frame of reference for stories the
following day (1963, p. 62). In the context of home editors’ increasing access to
and reliance on news from wire agencies and 24-hour cable news, journalists are
under renewed pressure to eschew independent first-hand reporting in favour of
staying on the main story other media are covering, which they know their edi-
tors will also be following closely (Hannerz, 2004). Meanwhile, local media are
often extremely important sources for today’s foreign correspondents (Hannerz,
2004). Pedelty (1995) observes that the “local press is a primary source of infor-
mation for the foreign press corps” (p. 117). Local journalists are also important
sources for some foreign correspondents (Hannerz, 2004). For parachuters, the
local journalists and resource people known as “fixers” play an indispensable role
supplying background information, translating, interpreting, providing relevant
contacts, and assisting with logistical problems faced by the newly arrived for-
eign correspondent. Hannerz describes fixers as “the kind of multipurpose local
resource person who so often is essential to the work, and at times even survival,
of a correspondent in a new setting” (Hannerz, 2004, p. 47).

It has long been acknowledged that the spatial organization of news gather-
ing has a huge impact on journalists’ news judgment and source selection
(Tuchman, 1978). As Gaye Tuchman observed, “Occurrences are more likely to
be defined as news when reporters witness them or can learn of them with little
effort” (1978, p. 22). Mark Pedelty’s study suggests that such observations are
particularly relevant in journalists’ sourcing practices in developing countries,
where they are often working primarily in hotels (Pedelty, 1995). Journalists’
sourcing is also influenced by the credibility they attribute to personal sources,
which has particularly significant ramifications in contexts in which they are for-
eigners (Gans, 1980; Pedelty, 1995).

This research relies on the methods of both content analysis and long-form
interviews. The articles examined in the content analysis—which totalled 95,
including news particles written by staff reporters, news wire reports, op eds, and
editorials—were located through a search of all Globe and Mail articles about the
political situation in Haiti published between January 1, 2003, and March 17,
2004, in the Factiva database!. This study enumerated all of the sources cited
either directly or indirectly in these articles. The Globe and Mail was selected for
the content analysis because it is the national newspaper considered the prime
agenda-setting newspaper for other Canadian media. The Globe and Mail has
been used in past studies of Canadian foreign policy issues as a way of gauging
broader patterns in the Canadian media, although the findings of this particular
study do not necessarily apply to the French-language press (Klachn, 2002).

This study relied on open-ended interviews, conducted in person. Where pos-



216 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

sible, these interviews were conducted in a context that allowed for observation
of relevant journalistic practices—during a period of intense international news
coverage of Haiti, at the time of the February 7, 2006, presidential elections. The
journalists selected for the interviews were the Canadian journalists and interna-
tional wire service agency journalists whose work had appeared in the English-
language Canadian media around the time of the coup, including journalists from
the CBC, the Globe and Mail, the Montréal Gazette, the Associated Press (AP)
and Reuters, as well as local journalists and “fixers” who were employed by these
journalists’ media organizations. Spokespeople from some of the most prominent
organizations of the anti-Aristide movement, which received extensive coverage
in the Canadian media in the lead-up to the coup, were also interviewed, includ-
ing a spokesperson from the Convergence Democratique coalition (the coalition
of opposition parties that had been defeated in the 2000 election), several leaders
of the anti-Aristide coalition known as the Group of 184, and spokespeople from
the mercenary force that identified itself (and was identified in the international
media) as a “rebellion,” which launched a campaign of armed destabilization in
early 2004. A total of 19 journalists and fixers were contacted by telephone or in
person at press conferences or in the provisional electoral council’s media centre
in Port-au-Prince,? and spokespeople from the anti-Aristide groups were con-
tacted by telephone. In total, 19 interviews with journalists, fixers, and sources
are cited in this study (see Appendix for a list of interviewees, as well as their
institutional affiliations).3

Democracy undone: The destabilization and ouster of Aristide’s
government

In 2000, Haiti’s first democratically elected president, Jean Bertrand Aristide,
was re-elected in Haiti’s presidential elections, at the helm of his Fanmi Lavalas
(FL) political party. The U.S. and Canadian governments immediately cut aid to
the elected Haitian government, and the U.S. government blocked $500 million
of Inter-American Development Bank loans that had previously been promised to
Haiti. The official rationale for this aid embargo drew on the opposition candi-
dates’ criticisms of the electoral process by which the opposition candidates had
been defeated in legislative elections in May 2000. Aristide’s political party won
these elections with an uncontested majority in a process the Organization of
American States described as “a great success for the Haitian population, which
turned out in large and orderly numbers,” amidst “very few incidents of fraud or
violence” (Organization of American States Electoral Observation Mission in
Haiti, 2000). The OAS subsequently characterized the process as flawed due to a
contested vote counting process used for eight Senate seats (Delahunt, cited in
United States, House of Representatives, 2004). Following their legislative
defeat, the opposition politicians banded together into a new coalition, the
Convergence Democratique (CD), and declared that the vote had been fraudulent
(Hallward, 2004).

As a result of the embargo, the Haitian national budget—slated to provide for
the needs of Haiti’s population of 8 million people—was reduced during this
period to a mere U.S.$300 million per year (COHA, 2004). Meanwhile, the U.S.
and Canadian governments redirected aid from the elected Haitian government to



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 217

NGOs and elite-based “civil society” groups who were working to oust Aristide
(USAID, cited in United States, House of Representatives, 2004; CIDA, 2004).
One particular controversy of the foreign-funded Haitian “civil society” initiatives
were the training workshops for the Haitian opposition parties that had been spear-
headed, since the 1990s, by the International Republican Institute (IRI), which, in
the view of the U.S. ambassador to Haiti, was explicitly carrying out a campaign
“[that] risked the U.S. government being accused of attempting to destabilize the
[Aristide] government” (B. D. Curran, cited in Bogdanich & Nordberg, 2006,
p- Al).

From late 2003, in Haiti’s capital city, Port-au-Prince, there were street
demonstrations led by the “Group of 184,” a media savvy organization that
included a host of IRI trainees and a number of long-time recipients of U.S. and
Canadian government funding for “civil society,” as well as the CD (Hallward,
2004; Pina, 2003). As the CD’s spokesperson stated, this movement sought “to
convince the international community that there was an enormous movement
against Aristide” (Evans Paul, interview, 2006). However, as the AP observed,
until late 2003, most of the Group of 184°s demonstrations simply fizzled out, and
none of their self-proclaimed “civil society” leaders showed any signs of popu-
larity (Dodds, 2004).

The largest Haitian commercial media owners’ association, Association
nationale des médias haitiens (ANMH), was formally a member of the Group of
184. The Group of 184 and their affiliated anti-Aristide groups were able to
obtain special advertising rates, or complete fee waivers, from the ANMH media
(Lucien Joseph, interview, 2005; Michel Soukar, interview, 2005). According to
one Group of 184 steering committee member, who was also an owner and direc-
tor of one of Haiti’s largest media companies, the ANMH acted as a space of col-
lective “decision making, enabling the different commercial media outlets to
forge agreements” and enabling a “very strong impact on public opinion”
(Leopold Berlanger , interview, 2005). Anne Marie Issa, a representative of the
Group of 184 communications committee, stated that “it was us [in the commu-
nications committee] who made sure that the news rooms were there to relay the
information well” about the Group of 184’s mobilization activities (Anne Marie
Issa, interview, 2005). This task was made easy for the Group of 184 because the
ANMH, of which Issa was the vice president, “made it our job to cover all the
demonstrations.” Issa stated that the ANMH had to ensure that their journalists
were at all the demonstrations and covered them “correctly” because the move-
ment against Aristide was a “noble cause” and “it was our own way as the media
to combat the dictatorship.”

In this spirit of supporting the “noble cause,” many of the 184-affiliated
media organizations had a policy of refraining from identifying the anti-Aristide
demonstrators’ numbers (particularly if they were not impressive). As one
ANMH media owner explained, “We always support the pro-democracy demon-
strations,” and “Sometimes we advance fantastical numbers because we don’t
want the public to draw the wrong conclusion” (Sony Bastien, interview, 2005).

In February 2004, the Group of 184’s campaign for Aristide’s resignation
escalated with an invasion by a band of ex-officers from Haiti’s disbanded mili-



218 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

tary (Chomsky, Farmer, & Goodman, 2004). The commander of this armed group
later revealed that he was recruited and financed by members of Haiti’s business
and media sectors, and also depended heavily on the business sector for logisti-
cal support (Guy Philippe, interview, 2005). The spokesperson for this mercenary
group explained that the goal of their operations was psychological warfare; they
“wanted to instigate a great disaster” that would reflect badly on Aristide’s gov-
ernment (Winter Etienne, interview, 2006; anonymous international wire service
journalist, interview, 2006). On February 5, 2004, this mercenary force clashed
with armed government forces in the town of St. Marc, where journalists present
observed three casualties (anonymous international wire service journalist, inter-
view, 2006; Neatby, 2006). The National Coalition for Haitian Rights (NCHR)—
Haiti claimed that the clash had in fact been a massacre, intellectually authored
by Aristide’s prime minister, Yvon Neptune (Pierre Esperance, interview, 2006),
however, they never produced evidence to support the claim, and after an inves-
tigation, the UN confirmed that it had merely been a clash between two armed
groups (Neatby, 2006; Skerrett, 2005).

By mid-February, the anti-Aristide mercenaries admitted they were running
low on ammunition and had lost a number of their members (Philippe, interview,
2005). However, seeing their operation as primarily “psychological warfare,”
they continued to represent themselves as a strong force, and even claimed that
they would attack Haiti’s capital by the month’s end (Etienne, interview, 2006).
Commander Guy Philippe stated:

When we took [the city] Cap [Haitien], I said, “I thought we were going
to be fighting for several days but in less than 30 minutes we took the
city!” This was false; we had lost three men. But [ wasn’t going to say to
the press that we had lost three men! Otherwise, Aristide’s troops would
have said, “Ah!” That we are not as good as they say. So it is for this that
I said to the press that it was too easy, that it was quite easy to take the
city, and ah, that we are waiting for Aristide to send reinforcements so
that we can win all over again! But it wasn’t true! We were not strong,
we had no more ammunition, but we wanted to make Aristide afraid!
(interview, 2005)

Similarly, while “the rebels” had been threatening to attack the capital at the
end of February, Philippe admitted that “I do not know if, on the 29th, we would
have had the capacity to attack Port-au-Prince because we did not have enough
ammunition.”

The mercenaries’ efforts were strongly supported by Haitian commercial
media owners, who omitted from their coverage information about “the rebel-
lion” that might be counterproductive from the standpoint of the communications
goals of the movement against Aristide. As one radio station owner stated, “The
press was not interested in reporting what happened because there was a strong
mobilization against Aristide” (Jean Robert Lalanne, interview, 2005). Similarly,
an ANMH-affiliated radio owner stated that “in the independent press, we had no
interest in saying what quantity of people were armed . . . it was part of a strat-
egy of psychological warfare. . . . We had an interest in saying nothing because
we wanted Aristide to leave” (Bastien, interview, 2005).



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 219

The spokesperson for the CD sought to capitalize on this radio rumour. He
recalled that the rumour that Guy Philippe was going to enter Port-au-Prince
“contributed to destabilizing the power. The impact of the information created a
wave of panic. Everybody repeated the same thing—that they were going to
enter. Journalists used politicians to say what they themselves couldn’t say”
(Paul, interview, 2006).

Against the backdrop of this campaign of psychological warfare, Aristide
came under pressure from the U.S. government to leave Haiti to prevent “a blood-
bath.” Aristide’s private American security firm, the Steele Foundation, stated
that it would no longer provide for the president’s security. In the pre-dawn hours
of February 29, five U.S. government agents arrived at Aristide’s residence, to
fly the Haitian president out of Haiti into a forced exile in the Central African
Republic (Slevin & Wilson, 2004). A new interim government of Haiti, led by
Gerard Latortue, was immediately recognized by the United States and Canada
(Engler & Fenton, 2005).

Official sources, mixed messages

It has been observed (see Cohen, 1963; Hess, 1996; Weaver & Willnat, 2003) that
foreign correspondents’ relations with their home governments, and with the gov-
ernments of the country of their assignments, play an important role in their work.
The destabilization of the Haitian government in 2003-04 made the context in
which journalists in Haiti worked quite unique. Notably, there was no clear offi-
cial consensus communicated to journalists on the Canadian policy course in
Haiti. Moreover, in the context of the economic aid embargo, there was a distinc-
tive lack of the powerful official bureaucratic institutions that play such an impor-
tant role as sources in wealthier countries in furnishing information to foreign
journalists. Moreover, the Aristide government’s communications appeared to be
actively undermined by the Canadian and French embassies.

The prevalence of government authorities in news coverage of foreign policy
crises has been noted to vary depending on the degree of official consensus that
exists about a particular foreign policy issue (Hallin, 1986). During the lead-up
to the 2004 Haiti coup, the Canadian government was not putting forth a coher-
ent official line on foreign policy in Haiti. Contradictions and changes in the
“official” positions of the U.S., Canadian, and French governments meant that
there was no coherent official position emanating from the officials that journal-
ists would normally be expected to rely upon. The Montréal Gazette’s Sue
Montgomery reported that some officials themselves appeared to be confused at
the rapid turnaround in Canadian policy tactics in Haiti at the time of the coup
(Montgomery, interview, 2006).

The limited resources that the Haitian government had at its disposal for
communicating with international journalists is important in understanding the
sourcing practices of Canadian and wire service journalists. One country where
host country officials prevail as the most frequently cited type of source is,
arguably not coincidentally, also the wealthiest country in the world—the United
States, which operates government press offices that play an important role for
newly arrived foreign journalists in the United States (Hess, 1996; Weaver &
Willnat, 2003).



220 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

Poorer countries’ governments have been observed to be less equipped to
deal with the international press (Hannerz, 2004; Hess, 1996). In the case of Haiti
under the embargo, the Aristide government held press conferences, and there
was an official spokesperson and a designated foreign press liaison. Journalists
reported that these contact people were reasonably accessible by telephone.
However, as the Globe and Mail’s Paul Knox observed, “Obviously, in the poor-
est country of the Americas, the government is going to have fewer resources at
its disposal to mount a PR exercise or offensive than if it feels itself besieged . . .
obviously it’s not the White House” (Knox, interview, 2006). Reuters’ correspon-
dent in Haiti in 2004 remarked that “as foreign journalists, it was very difficult to
do in-depth journalism, partly because of a totally opaque government” (Amy
Bracken, interview, 2006). Both under Aristide’s government and the “interim”
government that replaced it, this wire service journalist said she found police
spokespeople to be reluctant sources of information.

What efforts the Haitian government was able to afford, in the midst of the
aid embargo, in terms of communicating with the foreign press were countered
by the actions of diplomats at the Canadian and French embassies. Montréal
Gaczette journalist Montgomery recalled being given anti-Aristide disinformation
when she called the Canadian embassy immediately after she had been held up
by armed men while driving through Port-au-Prince days before the coup.
Canada’s ambassador to Haiti, Kenneth Cook, told her, “We’ve got word that
Aristide has given the order to the chimeres* to do this kind of thing to interna-
tional journalists because he’s not getting any support” (Montgomery, interview,
2006). According to Montgomery, Cook had urged her to tell the other interna-
tional journalists who were staying at the same hotel: “I think you should let all
your colleagues at the Montana know that it’s not safe for them.” Montgomery
estimates there were approximately 150 international journalists staying at the
same hotel at the time.

Similar anti-Aristide communications were undertaken by the French
embassy’s political analyst, Eric Paul Bosque, who had worked from 1989 until
2000 as the press secretary for the office of the French president. Bosque saw
Aristide as “a communications problem” and began a campaign of “sensitizing
the media” in late 2002 (Bosque, interview, 2006). He says he sought to publicize
the anti-Aristide student demonstrations among international journalists, a strat-
egy that implicitly undermined the legitimacy of the Aristide government.
Bosque noted that the FL government claimed it did not use violence, but “days
before [the journalists] would have seen the students” being beaten by police at a
demonstration.

Journalism under pressure

The interviews with journalists working for the English-language Canadian
media and international wire services highlighted the severe constraints under
which parachute and wire service journalists operate. Most of the journalists
working for Canadian media and international wire services did not speak Haiti’s
dominant language, Creole. One journalist had received only two days of notice
from her employer, CanWest Global, about her assignment to cover the crisis in
Haiti (Montgomery, interview, 2006). Predictably, the lack of notice about her



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 221

assignment contributed to her feeling disoriented upon her arrival. Such feelings
of disorientation, Pedelty observes, typically make journalists easier to manipu-
late by their home embassy. While in retrospect, Montgomery realized the
absurdity of Ambassador Cook’s disinformation about how Aristide was urging
his supporters to use violence against the international press, at the time, she was
still in shock after the traumatic car-jacking, and exhausted from several nights of
not sleeping. She immediately began spreading the word to other journalists in
the hotel that Aristide’s supporters were attacking international journalists.

The interviews suggested that the pressures facing wire service reporters in
the contemporary news industry are particularly extreme. As one senior journal-
ist at an international news agency explained, there are “expectations from . . .
headquarters, where you can wake up and turn on TV and see what the headlines
are” (anonymous international wire service agency deputy bureau chief, inter-
view, 2006). He added that the agency headquarters translates those expectations
into requirements for the agency’s Haiti office, where they are much more diffi-
cult to fulfill. Specifically, the agency’s head office requires that every morning
by 6:30 a.m. the Haiti office produce what are known as “schedlines,” or “stories
that would be of interest to the world.”

The “official types” who weren’t: Anti-Aristide-movement sources
in the Globe and Mail

In the context of these increased pressures, who did journalists rely upon as their
sources in Haiti? Table 1 represents the results of a content analysis of the sources
cited in the Globe and Mail over a period of 14 and a half months in the lead-up
to the coup d’état and in its immediate aftermath. Between January 1, 2003, and
March 17, 2004, Haitian non-official sources from the movement against Aristide
were the single most frequently cited sources in all of the Globe and Mail about
Haiti (a total of 95) located through the Factiva search engine and database; these
sources were even slightly more frequently cited than were Canadian officials.
Although journalism professionalism can and often does dictate that statements

Table 1: Most frequently cited sources in Globe and Mail coverage
of the political situation in Haiti, 1/1/03 - 3/17/03

70

,/llsll/

| Lavalas critics

Number of citations
g8 38

8

-
<

Canadian i French/ OAS : Non-official
- US official B of Canadian & A pry
official official US policy Aristide critics
59 46 6 51 | 69

Sources



222 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

by officials are legitimately newsworthy, regardless of whether or not they are
true, a similar pattern emerged in the Canadian media’s coverage of the move-
ment against Aristide.

Claims by the anti-Aristide movement that the 2000 elections were fraudu-
lent were treated to extensive coverage in the Globe and Mail. The charges of
fraud were so far removed from the reality observed by the OAS, the main body
of international observers at the elections, that a U.S. congressperson who had
served on the OAS observer team complained before public hearings that such
remarks were misleading to the American public (Delahunt, cited in United
States, House of Representatives, 2004).

Despite the baselessness of the charges of electoral fraud, the Aristide govern-
ment’s critics were cited five times in the Globe and Mail between January 1,
2003, and March 17, 2004, claiming that the 2000 elections were rigged or marred
by fraud. The charges of electoral fraud were also represented as facts in the news-
paper on occasion; one op ed published in the Globe and Mail made reference to
“Mr. Aristide’s election rigging” (Malone, 2004) and a news article stated that the
elections had been “marred by vote-counting fraud” (Jimenez, 2004).

The claims of the anti-Aristide Group of 184 to represent the whole Haitian
population were treated with a great deal of legitimacy, despite a lack of evidence
that this was the case. The day after the coup d’état, the Globe and Mail pro-
claimed that “when Mr. Aristide finally fled . . . many Haitians . . . said good rid-
dance” (“Time to Help Haiti,” 2004). One of the newspaper’s two international
columnists further speculated that Aristide would find it hard to even maintain the
minimal level of domestic political influence from exile enjoyed by other discred-
ited leaders, because he “may lack . . . the support of a large part of the country’s
population” (Saunders, 2004).

Similarly, protests staged by anti-Aristide activists such as the Group of 184
were treated with a great deal of legitimacy through extensive coverage. Anti-
Aristide protests staged by the opposition to Aristide were mentioned 30 times
between January 1, 2003, and March 18, 2004, in the newspaper’s coverage of
the crisis in Haiti, and these protests were described as “popular” (Knox, 2004c).
In contrast, pro-Aristide demonstrations were mentioned only nine times. Student
leaders from the anti-Aristide movement stated in interviews that the size of their
demonstrations had been quite limited until late 2003, and this observation was
corroborated by the AP (Joseph, interview, 2005; Dodds, 2004). However, the
Globe and Mail claimed that Aristide “had spent most of” his five-year term
“besieged by protest” (Knox, 2004a).

Even some of the claims of commander Philippe, a former Haitian police
chief accused of masterminding several deadly attacks against Haitian law
enforcement institutions since 2001 (Goodman & Scahill, 2004), were treated at
face value. The mercenaries’ claim that they had proclaimed their independence
from the rest of Haiti and had chosen a new president for Haiti were repeated in
two articles. Philippe’s claim about how he was planning to attack the Haitian
capital city on February 29, which he admitted was a bluff, was repeated uncrit-
ically in three articles. The latter claim was repeated as fact in one article, which
stated that the “rebel forces were closing in on the capital” (Saunders, 2004). The



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 223

bands of former soldiers financed by opposition politicians and wealthy Haitian
businessmen, which were acknowledged even by one of the unsuccessful presi-
dential candidates who financed them to be a “simulated armed movement”
(Paul, interview, 20006), were represented as a popular and powerful force in some
of the coverage. The Globe and Mail published an AP report that compared “the
rebellion” in Gonaives with the 1986 uprising that saw the overthrow of the
Duvalier dictatorship, implying similarities between Philippe’s band of ex-sol-
diers financed by consistently unpopular presidential contenders and a powerful
popular movement that overthrew a fiercely repressive U.S.-backed dictatorship
(James, 2004).

Similarly, NCHR—Haiti’s groundless claim of a massacre was cited uncriti-
cally in the Globe and Mail (Jimenez, 2005). Although this claim was used by the
interim government to illegally imprison Haiti’s prime minister, Yvon Neptune,
for over two years with no charges, the organization has never produced any evi-
dence that the massacre really happened (when asked for evidence, the organiza-
tion claimed that the bodies must have been “eaten by dogs”), and the allegation
has drawn such controversy that the New York-based parent organization of
NCHR—Haiti has publicly distanced itself from the Haiti branch (Skerrett,
2005).# In the judgment of the UN, which investigated the incidents that occurred
that day in La Syrie, St. Marc, what transpired was a confrontation between “the
rebels” seeking to overthrow the Aristide government and armed Aristide sup-
porters (Neatby, 2006).

This treatment of sources from the movement against Aristide fits with
Tuchman’s (1978) observation that in the absence of official sources, journalists
rely on non-officials, and, through their practices, elevate them to the status of
legitimate spokespeople. For instance, the Reuters Miami bureau chief referred to
non-official sources from the movement against Aristide as “official types,”
implying that they possessed, at least in the minds of senior journalists, the kind
of legitimacy that would normally be reserved for government officials. He
explained that Reuters had relied on the U.S. embassy, the Group of 184, and
Aristide’s people as sources during the lead-up to the coup because “talking to the
official types is very important” in wire service journalism (James Loney, inter-
view, 2006). Given that, unlike the officials in Aristide’s government and at the
U.S. embassy, the Group of 184 had no official status, it is to say the least inter-
esting that Reuters saw them as being akin to “official types.”

The great deal of access enjoyed by Haitian non-official sources, and the fact
that they were regarded by at least Reuters as “official types,” requires some
explanation. What kinds of professional ideology, practices, and routines guided
Canadian and international wire service journalists in their decisions about source
selection and about how to treat the claims of the movement against Aristide? The
interviews with journalists sought to cast light on this question.

The sources of parachute and news wire journalism

The Globe and Mail journalist Paul Knox, who had worked several times in Haiti,
stated that many journalists find it very difficult to establish the facts in Haiti. He
explained this was partly a result of the lesser role of print media in the Caribbean
nation (Knox, interview, 2006). In the absence of daily newspapers in Haiti,



224 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

Knox, Montgomery, and the Globe and Mail reporter Marina Jimenez reported
that they had relied on Haitian radio stations affiliated with the Group of 184°s
ANMH; CBC journalist Neil Macdonald, on the other hand, stated that he would
not trust these radio stations. As Knox, who said he sometimes relied on Radio
Metropole, put it, “Sometimes if something happens at 6:00 p.m. and you have a
radio report, then you say it’s a radio report and you go with it” (Knox, interview,
2000).

One of the major international wire service agencies also relied extensively
on the 184-affiliated stations; their reporter “relied heavily on radio . . .
Metropole, Apaid’s radio station” (anonymous international wire service deputy
bureau chief, interview, 2006). This news wire’s deputy bureau chief explained
that the extreme pressure of deadlines was an important factor in the news wire’s
reliance on radio. In order to meet the “schedlines,” the ANMH radio was granted
heightened credibility. He explained that it was “much more difficult to determine
the story of the day” if you did not rely on radio:

We’re faced every day with this deadline, of what is the story of the day?
You turn on the radio . . . some propaganda . . . some lies. . . . We call it
every day “feeding the beast.” So every day it’s, where’s the story?
Haiti’s in the news. Something has to be happening. So there is this arti-
ficial drive.

This “artificial drive” created by the organizational deadline contributed to
making journalists working in Haiti more reliant upon the Group of 184’s radio
stations—to the detriment of accurate reporting, in this senior journalist’s view.
He explained: “I became aware of it because something would be reported on
radio and I’d run off to check it, and it would turn out to be a complete lie.” In
particular, he recalled the NCHR’s story of the alleged massacre in St. Marc. The
deputy bureau chief was in St. Marc “on the day of the massacre. We were
there . . . it was a confrontation that went bad.” However, it was definitely not a
massacre, according to this senior wire service journalist, who claimed that there
were only three bodies. “Suddenly it made me wonder if we could trust any of
what we’d been reporting, because it was all [the Group of 184—affiliated radio
stations] Radio Vision 2000 and Metropole. Taking something off the radio is
absolutely nuts, if you’re trying to report the truth.”

Sourcing by Canadian journalists during the political crisis in Haiti appears
to have been extremely reflective of the tendency for journalists—and particu-
larly parachuters—to rely upon news wires. When I asked the Globe and Mail
reporter Knox and the Montréal Gazette reporter Montgomery about the sources
for some particular claims that reiterated the anti-Aristide sources’ claims as
facts, without attribution, they simply pointed back to past news wire articles
(Knox, interview, 2006; Montgomery, interview, 2006). Montgomery reported
that she relied on news articles that had been published about the political situa-
tion in Haiti to brief herself in the short period of time she had to do background
research. She stated that she had used background material, particularly AP and
other news wires, without checking facts; “This has been reported, by god. . . .
You just assume that the journalists who have covered this before you” have the
correct information. Knox stated that the source for a particular claim about anti-



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 225

Aristide demonstrators being attacked that appeared in an article he had written
from Mexico “was undoubtedly wire services.”

Canadian journalists’ reliance on Group of 184—affiliated radio stations as
sources, and their reliance on international news wires that depended heavily on
the ANMH stations, could arguably have been a contributing factor in the fre-
quency with which activists from the movement against Aristide were cited in the
Canadian media. Some of the demonstration coverage relied upon the Group of
184’s own media reporting, which, according to organizers, tended to vastly
exaggerate the size of the demonstrations (AP, 2004; Knox, 2004b).

The self-perpetuating nature of big stories, which is largely a product of bot-
tom-line pressures from news organizations, and which is particularly pro-
nounced in the context of foreign news coverage in regions typically neglected in
North American commercial press coverage, also played an important role in
journalists’ reporting in Haiti. Reuters stringer Bracken stated that after extensive
international media coverage of an anti-Aristide demonstration at which there
were violent clashes at the State University of Haiti on December 5, 2003, which
the anti-Aristide protesters and the U.S. State Department blamed on pro-Aristide
demonstrators, she felt compelled to attend every single anti-Aristide demonstra-
tion. “After that, I really need to be going to all of them. . . . There is the possi-
bility of things getting crazy, so you have to be there” (Bracken, interview, 2006).

Knox meanwhile described similar pressures influencing his decision not to
go into the countryside to observe the advance of “the rebels” for himself:

It would also have been good to be able to get out really deep into the
countryside, up north, as they were moving through. But again. . .
[inaudible] . . . what are you gonna do? Are you gonna cover the main
story in Port-au-Prince, or are you gonna drop that work for two or three
days, which may turn out not to be a story. . . . In the long haul . .. I felt
that it was important to stay on top of the running story, and I wasn’t get-
ting any opposition to that from my editors. (Knox, interview, 2006)

Notably, such a venture could conceivably have played a role in challenging
the anti-Aristide sources’ public relations line about “the rebels” being a strong
military force—damaging the movement’s credibility. However, due to the pres-
sures journalists faced to produce timely stories on topics that were already in the
international headlines, the unfounded claims of the anti-Aristide movement went
unchallenged.

Journalists” information gathering often centred in the hotel where interna-
tional journalists were staying. Montgomery recounted:

You’re in a hotel with at least 150 journalists from all over the world. . . .
And, you know, you’re in this feeding frenzy all day. Like, who? What
are you doing? What story are you following? Where are you going? And
you don’t want to be the one to miss the story. (Montgomery, interview,
20006)

Both Montgomery and Knox said they found out about opposition demonstra-
tions from word of mouth in the hotel. “A lot of it was word of mouth, like, all of
a sudden, word would spread through the hotel that there was this demo going on,”



226 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

said Montgomery. Similarly, Knox stated that the hotel journalists’ sharing of
information about the anti-Aristide demonstrations was so routine that it was
impossible for him to recall exactly how he had heard about any particular one.

There’s hundreds of journalists there and you meet them all the time, and
to remember which [demonstration] you heard about because you actu-
ally saw the press release or because somebody called you or some pub-
lic relations person called you and which one you heard about because it
got passed on through a chain of people at breakfast, I mean. (Knox,
interview, 2006)

Journalists’ own networks of contacts, which often included officials as well
as personal acquaintances, appear to have also contributed to the credibility with
which the anti-Aristide sources were viewed by Canadian journalists. One jour-
nalist explained that he had come to identify Radio Metropole as a reliable radio
source based on his network of contacts: “You’re going on reputation, from peo-
ple who you know, who live in Haiti and cover the situation often” (Knox, inter-
view, 2006). Similarly, Neil Macdonald of the CBC described how he had
identified the director of the NCHR, Pierre Esperance, as the most credible
human rights source in Haiti through asking various people that he knew: “I
asked a number of people who they considered to be reasonable human rights
organizations” (Macdonald, interview, 2006). He stated that as an experienced
journalist “you start to realize who the serious people are.” Montgomery also
obtained contacts for local organizations in Haiti from her husband, who works
in the field of international human rights and development (Montgomery, inter-
view, 20006).

The interviews revealed that journalists’ contacts with people working in the
Canadian foreign policy establishment appear to have played a particularly
important role in helping journalists identify appropriate “legitimate” sources.
One Radio Canada International journalist the author encountered at the Montana
Hotel explained that his high regard for the ANMH had come from the director
of the CIDA-funded organization Réseau Liberté, which enjoyed a partnership
with the ANMH, and of which he was a temporary employee (Guy Fillion, inter-
view, 2006). This journalist’s experience working for Réseau Liberté¢ had led him
to view the Group of 184’s commercial media owners’ association as being com-
mitted to the national Haitian interest and to journalistic neutrality. He described
the people who “formed the ANMH” as “neutral . . . as much as it can be said in
this country.”

The Canadian ambassador was one of the people another public broadcast
journalist, Macdonald, consulted to determine that Esperance was Haiti’s most
credible human rights source (Macdonald, interview, 2006). He added that he
thought that the Canadian government was “one of the most authoritative sources
on conflict resolution in the world”. He said his most trusted sources for back-
ground information in Haiti were from Canadian diplomatic circles, and espe-
cially CIDA employees. “I know these people and I have a lot of respect for
them,” he told me, and “they are remarkably well informed.” In fact, he said that
one of his own cousins works in a high-ranking position at CIDA’s Washington
office and is in charge of several country desks. In explaining how an experienced



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 227

journalist would come to regard NCHR—Haiti’s director, Esperance, as the most
credible human rights source in Haiti even after the scandal that had forced the
organization to change its name, it is essential to consider this journalist’s high
regard, and close association with, CIDA employees.

Similarly, Montgomery’s source of contacts for local organizations in Haiti
that she used as the basis for a story about women’s rights in Haiti—her hus-
band—worked for the Canadian government—funded organization Equitas.
Through her husband’s Canadian government—funded contacts, Montgomery was
put in touch with human rights and women’s groups, who she says contributed to
giving her the impression that Aristide was unpopular. “Groups that you’d con-
sider to be quite progressive . . . were saying it was a good thing, like they wanted
Aristide out of there, they wanted him out of there, so you just started to think,
well, then, I guess, you know, people want him out of there” (Montgomery, inter-
view, 2006). When this journalist made contact with the women’s organizations
that her husband’s organization was in touch with, she observed that “even there,
when I talked to women’s groups, they said Aristide was terrible for women, you
know, so they wanted him out.”

Journalists’ practice of sharing information also seems to have contributed to
the access that anti-Aristide sources gained to the media. This tendency seems to
have played a large role in granting the non-official anti-Aristide sources greater
legitimacy in Canadian foreign correspondents’ eyes than they otherwise might
have had. The journalists interviewed looked to what other journalists were say-
ing in order to form their own evaluation of the situation in Haiti. The journalists
that they turned to included international journalists with extensive experience in
Haiti as well as fixers. Notably, many Haitian fixers also worked in the Group of
184’s ANMH media.

Macdonald noted that his fixer was one of the people he consulted to deter-
mine that NCHR director Esperance was the most credible human rights source
in Haiti. The Montréal Gazette reporter Montgomery and Reuters stringer
Bracken both emphasized that fixers and Haiti-based journalists played an impor-
tant role in forming their impression that Aristide was unpopular. Montgomery
recalled that one of the factors that had led her to believe that there was a power-
ful opposition movement to Aristide was that fixers she spoke with “said Aristide
was awful” (Montgomery, interview, 2006). Reuters’ Bracken, meanwhile,
arrived in Haiti after exposure to perspectives that cast Aristide in a positive light.
“If you hate the Republican Party . . . it’s easy to see things in terms of black and
white,” she said (Bracken, interview, 2006). Once she got to Haiti, however, and
talked to foreign journalists there, she was told of the perception of Aristide on
the ground, which was that Aristide was a “madman.” She said that her perspec-
tive quickly shifted from her previous “black and white view.” Similarly,
Montgomery’s adherence to the non-official anti-Aristide sources’ representa-
tions of Aristide supporters as “gangs” or chimeres appeared to have stemmed in
part from the account of a journalist (Montgomery, interview, 2006). She told me
she acquired her understanding of the term chimere, which she used in her arti-
cles, from her photographer, who explained to her that the people with arms were
“Aristide thugs.”



228 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

The relative ease of speaking with Aristide’s elite opponents—who spoke
good French and were also often fluent in English—was mentioned by two of the
Canadian journalists interviewed. A senior wire service journalist said about the
Group of 184 that “it was easy to speak to them because they could speak
English” (anonymous international news wire deputy bureau chief, interview,
2006). Likewise, the Globe and Mail’s Knox stated that with some of the radio
stations, such as Radio Metropole, and “the Group of 184, those guys speaking
Creole, you can practically understand them—it’s almost like French. He
described a very different situation in the Port-au-Prince pro-Lavalas slum Cité
Soleil, stating, “You go into the Cité and can’t understand a single word” (Knox,
interview, 2006). Similarly, when asked how she had gotten in touch with the
non-official sources critical of Aristide, Montgomery replied: “I was very sur-
prised to find how easy it was to get in touch with people to talk to people, way
easier than Montréal, for example” (Montgomery, interview, 2006). She
described quite a different experience of getting quotes from Aristide supporters
at their demonstrations. In contrast to the easy time she had getting in touch with
the Group of 184 demonstration organizers, for whom she had cellphone numbers
and many of whom could be regularly found at her hotel, she had come across a
pro-Aristide crowd quite by chance, and the experience had made her a bit nerv-
ous at first.

Covering (up) the coup

Due to Canadian news organizations’ heavy reliance on parachute and news wire
journalists during the February 2004 coup d’état in Haiti, media sourcing prac-
tices were affected by the constraints that are a corollary of foreign news gather-
ing in the wake of severe cuts to overseas bureaus. The strict deadline pressures
that wire service journalists faced, and the fact that parachute journalists didn’t
speak Creole and were based in a luxury hotel, contributed to journalists’ reliance
on sources who were able to provide them with timely information. Although in
many circumstances, these pressures disproportionately favour official sources,
who are often the most able to provide timely information to journalists, in the
case of the Haiti coup, the lack of any coherent official line provided an opening
for a well-heeled movement spearheaded by Haiti’s business and media elite.
Spokespeople from this movement were elevated in the media to the status of
quasi-official sources, and even their least substantiated claims were presented
with a degree of legitimacy.

While Canadian officials were cited less frequently than activists from the
anti-Aristide movement, the findings of this study nonetheless strongly corrobo-
rate the argument that cuts to foreign news bureaus make journalists more sus-
ceptible to manipulation by official agendas. The sourcing practices prevalent
among the parachute and wire service journalists who covered the coup raise
questions with profound implications for democracy both in Haiti and Canada.
By giving legitimacy to an elite minority that claimed to represent Haitian “civil
society” in calling for the overthrow of a government elected by the majority of
Haitians, these sourcing practices contributed to obscuring the Canadian govern-
ment’s role in reversing the results of a democratic electoral process in Haiti.



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 229

Notes

1. Editorials and op eds were included in this study in order to offer a broader picture of overall
sourcing patterns in the newspaper’s coverage of the political situation in Haiti. The inclusion of
these opinion and editorial page articles alongside the traditional news articles allows us to quan-
tify both the sources cited by the journalists who wrote the news articles, and the sources cited by
op ed writers and editorials whose writing often referred to the political events and sources men-
tioned in the news articles. Articles were initially located through browsing through all articles
generated by a search in the Globe and Mail using the keyword “Haiti” in the Factiva search
engine. Listings of foreign exchange currencies were excluded from the final results, as were arti-
cles from the arts and entertainment and travel sections of the newspaper, and articles that made
no mention of the political situation in Haiti.

2. As the staff journalists assigned from the Globe and Mail and the Montréal Gazette were not
working in Haiti at the time of the 2006 election, they were subsequently contacted via email and
interviewed. The Globe and Mail’s reporter Marina Jimenez was the only journalist who
answered the interview questions by email. Knox subsequently left the Globe and Mail and has
taken up the post of chair of Ryerson University’s School of Journalism.

3. One international wire service journalist requested that neither he nor his agency be named in this
study.

4. The term chimeres is commonly used by the anti—Fanmi Lavalas Haitian elites, and it means vio-
lent pro—Fanmi Lavalas thugs. In my interviews with members of source organizations that
opposed Aristide’s government, this term was used indiscriminately to refer to all Fanmi Lavalas
supporters who engaged in public protest. One member of the opposition to Aristide typified
chimeres in extremely racialized and class-based terms; he said that chimeres typically are young
men with dreadlocks, who live in the slums.

References

AP [Associated Press]. (2004, January 19). Thousands take to streets in anti-Aristide
protest. Globe and Mail, p. All.

Bogdanich, Walt, & Nordberg, Jenny. (2006, January 29). Mixed U.S. signals helped tilt
Haiti toward chaos. New York Times, p. Al.

Boyd-Barrett, Oliver. (2000, February). National and international news agencies, issues
of crisis and realignment. Gazette, 62(1), pp. 5-18.

Canadian International Development Agency (CIDA). (2004). Canadian cooperation with
Haiti: Reflecting on a decade of “difficult partnership.” Ottawa. URL:
www.oecd.org/dateoecd/41/34095943.pdf [May 5, 2008].

Chomsky, Noam. (2005). Introduction to The uses of Haiti, by Paul Farmer (pp. 15-40).
Munro, ME: Common Courage Press.

Chomsky, Noam, Farmer, Paul, & Goodman, Amy. (2004). Getting Haiti right this time:
The US and the coup. Munro, ME: Common Courage Press.

Cohen, Bernard. (1963). The press and foreign policy. Princeton, NJ: Princeton University
Press.

Concannon, Brian. (2006, February 17). Haiti’s election: Right result, for the wrong rea-
son. Jurist: Legal News and Research. University of Pittsburgh School of Law
website. URL: http://jurist.law.pitt.edu/forumy/2006/02/haitis-election-right-
result-for-wrong.php [April 4, 2008].

Cottle, Simon. (2003). Mapping the field. In Simon Cottle (Ed.), Media organization and
production (pp. 20-24). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Council on Hemispheric Affairs (COHA). (February 13, 2004). Haiti: Waiting for some-
thing bad to happen. URL: http://www.coha.org [November 10, 2006].

Dodds, Paisley. (2004, January 14). Opposition mounting but few candidates in field as
alternatives to President Jean-Bertrand Aristide. 4P.



230 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

Engler, Yves, & Fenton, Anthony. (2005). Canada in Haiti: Waging war on the poor
majority. Halifax: Red/Fernwood Publishing.

Ericson, Richard V., Baranek, Patricia M., & Chan, B. L. (1987). Visualizing deviance: A
study of news organization. Toronto, ON: University of Toronto Press.

Fishman, Mark. (1980). Manufacturing the news. Austin, TX: University of Texas Press.

Gans, Herbert. (1980). Deciding what'’s news: A study of CBS Evening News, NBC
Nightly News, Newsweek and Time. New York, NY: Vintage Books/Random
House, 1980.

Goodman, Amy, & Scahill, Jeremy. (2004, February 25). Haiti’s lawyer: US is arming
anti-Aristide paramilitaries, calls for UN peacekeepers. Democracy Now.
Common Dreams website. URL: www.commondreams.org.

Griffin, Thomas. (2004). Haiti human rights investigation: November 11-21, 2004. Miami,
FL: Center for the Study of Human Rights, University of Miami School of Law.

Haiti Information Project. (2004, February 25). URL: http://www.haitiaction.net/News/
hac2_25_4.html [November 11, 2006]

Hallin, Daniel. (1986). The uncensored war: The media and Vietnam. Oxford: Oxford
University Press.

Hallward, Peter. (2004). Option zero in Haiti. New Left Review, 27, 23-47.

Hamilton, M. V., & Jenner, E. (2004). Redefining foreign correspondence. Journalism,
5(3), 301-321.

Hannerz, Ulf. (2004). Foreign news: Exploring the world of foreign correspondents.
Chicago, IL: University of Chicago Press.

Hansen, Anders, Cottle, Simon, Negrine, Ralph, & Newbold, Chris. (1998). Participant
observation: Researching news production. In Mass communication research
methods (pp. 35-65). New York, NY: New York University Press.

Hess, Stephen. (1996). International news and foreign correspondents. Washington, DC:
Brookings institute.

James, lan. (2004, 10 February). Haitian insurrection spreads to several more towns. AP.
Globe and Mail, p. Al7.

Jimenez, Marina. (2004, January 13). Haiti teeters as protests to oust Aristide mount.
Globe and Mail, p. A4.

Jimenez, Marina. (2005, May 5). Former PM of Haiti said to be near death from hunger
strike. Globe and Mail, p. A20.

Klaehn, Jeftrey. (2002). Corporate hegemony: A critical assessment of the Globe and
Mail’s news coverage of near-genocide in occupied East Timor 1975-80. Gazette,
64(4), pp. 301-321.

Knox, Paul. (2004a, February 17). Aristide appeals for foreign assistance as insurgents
overrun town. Globe and Mail, p. Al3.

Knox, Paul. (2004b, February 21). Warring Haiti set to party. Globe and Mail, p. A19.

Knox, Paul. (2004c, March 1). International force deploys to Haiti as Aristide flees. Globe
and Mail, p. Al.

Kolbe, Athena P., & Hutson, Royce A. (2006, September 2). Human rights abuse and other
criminal violations in Port-au-Prince, Haiti: A random survey of households. 7The
Lancet, 368 [pp. 864-873].

Malone, David. (2004, March 2). A lost door to the future. Globe and Mail, p. Al7.



Macdonald / “Parachute Journalism” in Haiti: 2003-2004 Political Crisis 231

Montalbano, W. D. (2004, Spring). Reinventing foreign correspondence. Niemans
Reports.

National Public Radio. (2004, February 9). NPR journalist Gerry Hadden, interviewed by
NPR journalist Michele Norris [audio archive]. All Things Considered. URL:
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyld=1667407 [November 12,
2006].

Neatby, Stuart. (2006, April 19). The politics of finger wagging: Canada, the UN and ‘judi-
cial reform’ in Haiti. ZNet. URL: http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm
MtemID=10121 [November 11, 2006].

Organization of American States States Electoral Observation Mission in Haiti. (2000,
May 21). [where to access?? Please add full reference details].

Pedelty, Mark. (1995). War stories: The culture of foreign correspondents. New York:
Routledge.

Pina, Kevin. (2003). The Bush administration’s endgame for Haiti. The Black
Commentator, 67(4). URL: www.blackcommentator.com.

Saunders, Doug. (2004, March 1). Exiled leaders can still exert their influence. Globe and
Mail, p. A8.

Sigal, Leon. (1986). Sources make the news. In Karl Manoff & Michael Schudson (Eds.),
Reading the news. New York, NY: Pantheon Books.

Skerrett, Kevin. (2005, June 23). Faking genocide in Haiti. ZNet. URL:
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?Section]D=55&I[temID=8144
[November 11, 2006].

Slevin, Peter, & Wilson, Scott. (2004, March 3). Aristide’s departure: The U.S. account.
Washington Post, p. Al9.

Soderlund, Walter, Lee, Martha F., & Gecelovsky, Paul. (2002). Trends in Canadian news-
paper coverage of international news, 1988-2000: Editor’s assessments. Canadian
Journal of Communication 27(1). URL: http://www.cjc-online.ca/viewarticle.php?
id=696 [May 15, 2007].

Time to help Haiti. (2004, March 1). Globe and Mail, p. A12.

Tuchman, Gaye. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York,
NY: Free Press.

United States. House of Representatives. (2004, March 3). The situation in Haiti: Hearing
before the Subcommittee on the Western Hemisphere of the Committee on
International Relations, House of Representatives, 108th Congress, 2nd Session.
[Report]. Washington, DC: U.S. Government Printing Office. URL:
http://www.foreignaffairs.house.gov/archives/108/92343.pdf [November 11, 2006].

Weaver, David, & Willnat, Lars. (2003). Through their eyes: The work of foreign corre-
spondents in the United States. Journalism, 44, 403-422.



232 Canadian Journal of Communication, Vol 33 (2)

Appendix: List of Interviewees*

Sony Bastien. Owner of Radio Kiskey; Member of the Group of 184-affiliated Association
nationale des médias haitiens [Interviewed, 2005].

Leopold Berlanger. Group of 184 steering committee member; Owner and director of
Radio Vision 2000, Member of the Association nationale des médias haitiens
[Interviewed, 2005].

Eric Paul Bosque. Political analyst, French embassy in Haiti [Interviewed, 2006].

Amy Bracken. Reuters stringer in Haiti in 2003-2004 [Interviewed, 2006].

Winter Etienne. Official spokesperson of the 2004 armed destabilization [Interviewed,
2006].

Guy Fillion. Réseau Liberté journalism trainer working in Haiti in 2006; Journalist at
Radio-Canada International [Interviewed, 2006].

Anne-Marie Issa. Group of 184 steering committee and communications committee mem-
ber; Owner and director of Radio Signal FM; Vice president of the Association
nationale des médias haitiens [Interviewed, 2005].

Marina Jimenez. Journalist at The Globe and Mail [Interviewed, 2005].

Lucien Joseph. Spokesperson for Group of 184 member organization Feédération des etu-
diants universitaires d’Haiti [Interviewed, 2005].

Paul Knox. Journalist at The Globe and Mail [Interviewed, 2006].

Jean Robert Lalanne. Activist in Group of 184 member organization /Initiative citoyenne;
Owner of Radio Maxima [Interviewed, 2005].

James Loney. Miami bureau chief of Reuters [Interviewed, 2006].

Neil Macdonald. TV journalist at the Canadian Broadcasting Corporation [Interviewed,
2006].

Sue Montgomery. Journalist at The Montreal Gazette [Interviewed, 2006].

Evans Paul. Convergence Démocratique spokesperson [Interviewed, 2006].

Guy Philippe. Commander of the 2004 armed destabilization of Haiti [Interviewed, 2005].

Chantal Regnault. Fixer and freelance photographer [Interviewed, February 2006].

Michel Soukar. Group of 184 steering committee and communications committee mem-
ber; Journalist at Radio Signal FM [Interviewed, 2005].

* An additional journalist, who worked as the deputy bureau chief at an international wire
agency, did not wish to be named.



