Academic Modernization and the Decline of Higher Learning: The University Question in the Later Scholarship of Harold Innis

Philip A. Massolin

Abstract


Abstract: In addition to communication theories, Harold Innis' examination of the modernization of higher learning is a significant component of his later scholarship. A chief objective of this analysis is to trace the development of Innis' critique. It is important, moreover, to place Innis' ideas within their historical contexts. His critique formed a part of scholarly debates on the direction of the humanities and social sciences current in the 1940s and early 1950s. In lamenting the death of traditional scholarship he commented on contemporary issues in the liberal arts: specialization, inadequate funding, and, perhaps most damaging of all, the exodus of high-quality scholars to government bureaucracies and to foreign universities. Most significantly, Innis attempted to define a role for the scholar and the university within society. His appeal for the university tradition was an effort to show how the university could and indeed should again become an integral part of society. In its largest sense, it was an endeavour to make relevant the university in a culture that shunned intellectual achievement. Résumé: L'examen qu'a fait Harold Innis de la modernisation des études supérieures est une composante significative des études qu'il a faites plus tard dans sa vie, en plus de ses théories sur la communication. Un objectif clé de l'article qui suit est de retracer le développement de la critique d'Innis. Il est important, en outre, de situer les idées d'Innis dans leur contexte historique. Sa critique fait parties des débats savants sur la direction des sciences humaines et sociales courants durant les années 40 et au début des années 50. En lamentant la mort d'études traditionnelles, il commenta sur les questions contemporaines dans les arts libéraux : la spécialisation, les subventions inadéquates, et la question peut-être la plus négative de toutes, l'exode de chercheurs de qualité vers les bureaucraties gouvernementales et les universités étrangères. Ce qui est significatif dans ce contexte, c'est qu'Innis a tenté de définir le rôle du chercheur et de l'université dans la société. Son désir de retourner aux traditions universitaires était un effort de montrer comment l'université pouvaitet même devaitrefaire partie intégrante de la société. Dans son sens le plus large, il s'agissait d'un effort de rendre l'université pertinente au sein d'une culture qui fuyait les accomplissements intellectuels.

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DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.1998v23n1a1022

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