Harold Innis' Excavation of Modernity: The Newspaper Industry, Communications, and the Decline of Public Life

William J. Buxton

Abstract


Abstract:
In most discussions of Harold Innis'
work on communications, his contributions have been treated as
those of a general media theorist. His analyses of particular
media are commonly viewed simply as instances of his broader
account of how space- and time-binding media serve to bias societies
and civilizations. This paper argues that Innis' generalizations
about media derived, in fact, from his examination of how a particular
cluster of media -- namely, printing and publishing, with particular
reference to newspapers -- was linked to the onset of modernity.
These concerns were evident in his magisterial unpublished manuscript,
History of Communication. Drawing on its periodization
and overarching themes, this paper examines Innis' account
of the newspaper industry as it developed between the American
Revolution and the mid-point of the twentieth century. The historical
trajectory that Innis traces, it is argued, reveals the specific
concerns about printing and modernity that underpinned his general
reflections about time- and space-binding communications.


Résumé:
Dans la plupart des débats autour
de l'oeuvre d'Harold Innis sur les communications, on traite
de ses travaux comme s'ils étaient les éléments constituants
d'une théorie générale des médias. Aussi, ses analyses
de certains médias particuliers sont communément vues comme
les applications d'une réflexion générale dont le but
est d'expliquer comment le rapport différencié des médias,
au temps et à l'espace, influence le développement des
sociétés et des civilisations. Dans cet article, il est
soutenu qu'en fait, les généralisations d'Innis résultent
plutôt de sa volonté d'étudier comment un ensemble particulier
de médias, notamment l'imprimé et la publication (avec
une attention toute spéciale pour la presse écrite), ont
participé à l'avènement de la modernité. Ses préoccupations
pour le sujet ressortent de façon évidente dans son imposante
monographie inédite History of Communication. Prenant
appui sur la chronologie et le caractère inextricable des
thèmes de cet ouvrage, l'article examine le point de vue adopté
par Innis pour traiter de l'industrie de la presse et de son
développement entre la révolution américaine et la moitié
du 20e siècle. Il est défendu que la trame historique dépeinte
par Innis met bien en lumière le fait que ses préoccupations,
eu égard à l'imprimé et à la modernité, sont à
la base de sa réflexion générale sur le rapport au temps
et à l'espace des différentes formes de communication.

Full Text: HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.1998v23n3a1047

  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO