Networked Publics: The Double Articulation of Code and Politics on Facebook

Ganaele Langlois, Greg Elmer, Fenwick McKelvey, Zachary Devereaux

Abstract


Abstract: Through three case studies of online political activism on Facebook, this article conceptualizes the deployment of issue publics (Lippmann, 1993; Marres, 2005) on Facebook. We argue that issue publics on Facebook come into being through a specific set of double articulations of code and politics that link and reshape informational processes, communicational constraints and possibilities, and political practices in different and sometimes contradictory ways. Using Maurizio Lazzarato’s exploration of immaterial labour (2004), we demonstrate the need to further understand the networking of publics and their issues by considering how online platforms provide the material, communicational, and social means for a public to exist and therefore define the parameters for assembling issues and publics and circumscribe a horizon of political agency.

Résumé : Au travers de trois analyses d’exemples d’activisme politique en ligne sur Facebook, cet article offre une conceptualisation du développement de problèmes d’intérêt général et de leurs publics sur Facebook (Lippmann, 1922; Marres, 2005). Nous démontrons que les problèmes d’intérêt général et leurs publics sur Facebook sont créés au travers d’une série de double articulations du code et du politique qui lient et refaçonnent les processus informationnels, les possibilités et contraintes communicationnelles et les pratiques politiques de manières différentes et parfois contradictoires. En se référant aux travaux de Maurizio Lazzarato sur le travail immatériel (2004), nous démontrons le besoin d’analyser le processus de réseautage des problèmes d’intérêt général et de leurs publics. Ceci inclut une nouvelle approche envers les plates-formes en ligne comme fournissant les moyens matériels, communicationnels et sociaux pour qu’un public puisse exister, et comme définissant par la même un horizon d’activité politique et les paramètres selon lesquels des problèmes d’intérêt général et leurs publics peuvent être assemblés.

Keywords


Political communication; New media; Immaterial labor; Online political activism; Web 2.0

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DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2009v34n3a2114

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