"The Coloured Lady Knows Better": Marketing the "New Century Washer" in Canadian Home Journal, 1910-1912

Anne-Marie Kinahan

Abstract


This article is a small-scale study of eight advertisements that appeared in Canadian Home Journal between March 1910 and June 1912. Marketing a range of washing machines manufactured by Cummer-Dowswell, Ltd., a Hamilton-based company, the ads are significant for their racialized representations of women’s labour. Featuring a White woman in four ads and “Aunt Salina,” a Black “wash woman,” in four ads, their visual address hinges on racialized dichotomies. I analyze how this advertising campaign employed “race” to “sell” an ideological view of gender, labour, and the myth of technological progress through the linking of Black women to pre-industrial technologies and White women to technological progress.

Cet article est une étude à petite échelle de huit annonces qui sont parues dans le  Canadian Home Journal entre mars 1910 et juin 1912. Ces annonces faisaient la promotion d’un éventail de machines à laver manufacturées par Cummer-Dowswell Ltée, une compagnie située à Hamilton, et sont significatives par l’accent qu’elles mettent sur la race dans leurs représentations des femmes au travail. Quatre des annonces montrent une femme blanche tandis que les quatre autres montrent « tante Salina », une femme de ménage noire. Leurs apparences divergentes se fondent sur une dichotomie raciale. J’analyse comment cette campagne publicitaire a utilisé la race pour promouvoir une perspective idéologique du sexe, du travail et du mythe du progrès technologique en rapprochant la femme noire aux technologies préindustrielles et la femme blanche au progrès technologique.


Keywords


Women's magazines; Canadian communication history; Advertising; Visual analysis; Discursive analysis

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2013v38n2a2547

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