The Pornography of Poverty: Reframing the Discourse of International Aid's Representations of Starving Children

Janice Nathanson

Abstract


Canadian perceptions of developing countries are often dominated by images of starvation, despair, and crisis. The result is that people see not solutions to development challenges, but perpetual problems. One cause of these perceptions may be fundraising messages that present distorted portrayals of the developing world. Images of buzzing flies, begging eyes, and bloated bellies flood television screens and print media in an attempt to pull at heartstrings and garner donations. This article examines the problems of representation in development advertising and explores its evolution over a six-year time period using an ideological analysis of select communications materials produced by three child sponsorship organizations. It then proposes framing theory as one possibility for developing more balanced representations and asks whether current advertising practices are more in line with its propositions.


Des images de famine, de désespoir et de crises sont souvent prédominantes dans la représentation que bon nombre de Canadiens se font des pays en voie de développement. En conséquence, ils ne voient pas tant des solutions aux défis auxquels ces pays font face que des problèmes perpétuels. Une des causes d’une telle représentation peut bien être les campagnes menées par des oeuvres caritatives qui offrent une image déformée du monde en voie de développement. En effet, la télévision et l’imprimé mettent tous les deux l’accent sur les regards suppliants, les ventres distendus et les mouches omniprésentes dans un effort de susciter la pitié du public et d’obtenir des dons. Cet article examine les problèmes de représentation dans les publicités sur le développement. Il explore leur évolution au cours d’une période de six ans au moyen d’une analyse idéologique de communications spécifiques effectuées par trois organisations de parrainage d’enfants. Il a ensuite recours à la théorie des cadres interprétatifs comme offrant une possibilité pour développer des représentations plus justes et se demande si les pratiques publicitaires courantes ne sont pas plus conformes à ses recommandations.


Keywords


Ideological Analysis; Mass Communication; Development Education

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2013v38n1a2587

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