Rhetoric of Oil in Canadian News: Framed for Indigenous Care

Marcelina Piotrowski

Abstract


This article critically examines news representation of oil and indigenous “voice” as a tactic of consensual politics. It suggests that by leveraging the politics of recognition to frame the “oil pipeline debates” as an issue fit primarily for indigenous care, news media position Aboriginality as the primary rhetoric of sustainability. Leveraging Nancy Fraser’s concept of scales of justice and Jacques Rancière’s intellectual emancipation, the article suggests that the politics of recognition can result in branding issue owners, creating lines of divisibility between political and apolitical subjects. The author contextualizes the topic of news representation of oil and indigenous “voice” within the sphere of political pedagogy and social change communication.

Cet article effectue un examen critique de la représentation de l’industrie pétrolière et des autochtones par les médias d’information en tant que stratégie pour encourager une politique consensuelle. Il suggère que les médias, en utilisant la politique de la reconnaissance pour cadrer les « débats sur les oléoducs » comme concernant principalement les autochtones, positionnent ces derniers comme les porte-paroles principaux du développement durable. Cet article a recours aux concepts de balance de la justice (de Nancy Fraser) et d’émancipation intellectuelle (de Jacques Rancière) pour suggérer que la politique de la reconnaissance peut mener à accorder une cause à un groupe spécifique, créant ainsi un clivage entre sujets politiques et non-politiques. L’article explore ce thème dans le contexte de la pédagogie politique et de la communication du changement social.


Keywords


Enbridge; Mass communication; Environmental communication; Social justice

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2013v38n4a2649

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