The Capacity for Mobilization in Project-Based Cultural Work: A Case of the Video Game Industry

Marie-Josée Legault, Johanna Weststar

Abstract


Though dissatisfied with some management practices and working conditions, like most high-tech knowledge workers, videogame developers remain reluctant towards unionization. This article examines the factors of collective action among developers as an example, using data gathered from an international survey and interviews. We conclude that developers meet some conditions conducive to collective action but face many obstacles as well, both to collective action and to unionization proper. This does not lead us to share the belief of a decline in collective action, but rather raises the issue of conflating union action and collective action. Our study reveals how unsuited the general North American trade union system is to their situation, as it is to project-based environments and knowledge workers in general.

Bien que pratiques de gestion et conditions de travail provoquent de l’insatisfaction chez les concepteurs de jeux vidéo, ils demeurent réticents devant la syndicalisation, comme les travailleurs du savoir en général. Cet article étudie les facteurs de l’action collective chez les concepteurs, en utilisant les données d’un sondage international et des entrevues. Nous concluons que les concepteurs satisfont certaines conditions menant à l’action collective mais rencontrent aussi plusieurs obstacles qui s’opposent parfois à l’action collective mais plus encore à la syndicalisation à proprement parler. Cela ne permet pas de conclure au déclin de l’action collective, mais plutôt d’interroger le bien-fondé d’assimiler syndicalisation et action collective. L’étude révèle plutôt un régime syndical Nord-américain mal adapté à leur situation autant qu’à l’organisation par projets et à l’économie du savoir en général.


Keywords


Film/video policy; Videogame developers; Working conditions; Project-based organizations; Unionization; Politique du cinéma et de la vidéo; Concepteurs de jeux vidéo; Conditions de travail; Organisation par projets; Syndicalisation

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2015v40n2a2805

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