Inside Out: The Internationalization of the Canadian Independent Recording Sector

Richard Sutherland

Abstract


This article examines the growing internationalization of English Canada’s independent sound recording sector, largely defined by Canadian ownership. Although Canada’s music industry has had considerable links with the global music business for decades, the independent sector remained focused on the production of recordings by Canadian artists for sale in the domestic market. Recently, the links between Canadian music and Canadian-owned record companies have weakened, such that each is less reliant on the other. The article discusses the ways in which this dissociation has occurred within the context of the transformation of the global music industry over the past 15 years and considers the implications for future Canadian music industry policy.

Cet article examine l’internationalisation croissante du secteur d’enregistrement sonore indépendant au Canada anglais (secteur caractérisé par le fait d’avoir des propriétaires canadiens). L’industrie de la musique canadienne a depuis des décennies noué de nombreux liens avec l’industrie mondiale, mais le secteur indépendant s’est concentré sur la production d’artistes canadiens pour le marché canadien. Récemment, cependant, les liens entre musique canadienne et compagnies de disques appartenant à des Canadiens se sont affaiblis, de manière à ce que l’un dépende moins de l’autre. Cet article commente les manières dont cette dissociation a eu lieu au cours des quinze dernières années dans le contexte de transformations mondiales de l’industrie de la musique et considère les conséquences pour l’avenir de politiques relatives à la musique au Canada.


Keywords


Sound recording policy; Globalization; Electronic culture; Politiques sur l’enregistrement sonore; Mondialisation; Culture électronique

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2015v40n2a2834

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