Images of Essence: Journalists’ Discourse on the Professional “Discipline of Verification”

Ivor Shapiro, Colette Brin, Philippa Spoel, Lee Marshall

Abstract


The verification of factual accuracy is widely held as essential to journalists’ professional identity. Our rhetorical analysis of interviews with award-winning and semi-randomly selected newspaper reporters confirms this professional norm while revealing a preference for four types of image to describe verification methods. Spatial and temporal travel images paint verification as an embedded but adaptable heuristic process. Images of conflict suggest verification as a weapon and a shield against implied enemies. Journalists speak of vision both literally as the preeminent tool of verification, and figuratively as a metaphor for interpretation. Meanwhile, a fourth and seemingly predominant image—that of storytelling—functions to integrate the images of travel, battle, and observation and the different forms of professional identity that they connote. The quest for truth through storytelling likewise suggests a rich, if ambiguous, sense of good journalism as combining the instruments of fact with the craft of fiction.

La vérification de l’exactitude des faits est généralement considérée comme un élément essentiel de l’identité professionnelle des journalistes. Notre analyse rhétorique d’entretiens, réalisés auprès de journalistes auteurs d’articles primés ou sélectionnés de manière semi-aléatoire, confirme cette norme professionnelle tout en révélant une préférence pour quatre types d’images textuelles pour décrire leurs méthodes de vérification. Les images liées au voyage, c’est-à-dire le déplacement dans le temps et l’espace, dépeignent la vérification comme un processus heuristique intégré mais adaptable. Celles rattachées au conflit suggèrent que la vérification puisse servir d’arme et de bouclier contre des ennemis implicites. Les journalistes évoquent la vision autant au sens propre, c’est-à-dire l’oeil comme outil prééminent de vérification, mais aussi au sens métaphorique sur le plan de l’interprétation. Une quatrième image, apparemment prédominante, celle du récit, sert à rassembler celles du voyage, du combat et de l’observation, ainsi que les différentes formes de l’identité professionnelle connotées par chacune d’entre elles. De même, la quête de vérité par le récit suggère de manière riche, quoique ambiguë, une idée du « bon » journalisme qui combine les instruments factuels et l’art de la fiction.


Keywords


Journalism; Rhetoric; Newspapers; Verification; Professional identity; Journalisme; Rhétorique; Journaux; Vérification; Identité professionnelle

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2016v41n1a2929

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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