Co-Created Learning: Decolonizing Journalism Education in Canada

Miglena S. Todorova

Abstract


The voices of journalism educators are largely absent from scholarly debates about media, journalism, and decolonization. To address this gap, this case study of Canadian journalism education reviewed the curricula of 10 university journalism programs as well as literature in journalism education, journalism cultures, and Indigenous journalism(s) to explore the links between power, journalism education, and social relations. The study aims to encourage journalism educators to apply a decolonizing approach that appreciates the pedagogical value of Indigenous practices related to media and communication and embeds Indigenous epistemologies across the curricula. This will help foster co-created learning that enriches both the professional repertoire of journalists and social well-being, by bridging the cultural, political, and social rifts between Indigenous and non-Indigenous Canadians.

Les perspectives des éducateurs en journalisme sont essentiellement absentes dans les discussions académiques sur les liens entre médias, journalisme et décolonisation. Afin de combler cette lacune et d’explorer les liens entre pouvoir, enseignement du Journalisme et relations sociales, cette étude de cas sur l’enseignement du Journalisme au Canada examine les curriculums de dix programmes universitaires en Journalisme ainsi que la littérature existante dans les domaines de l’enseignement du Journalisme, des cultures de Journalisme et de(s) Journalisme(s) autochtone(s). Cette étude vise à encourager les éducateurs en Journalisme à suivre une approche décoloniale qui reconnait la valeur pédagogique des pratiques autochtones liées aux médias et à la communication et qui intègre les épistémologies des communautés autochtones dans les curriculums. Une telle approche facilitera le co-développement d’un savoir qui enrichira les compétences professionnelles des journalistes et améliorera le bien-être social en réduisant les clivages culturels, politiques et sociaux entre communautés autochtones et non-autochtones au Canada.

 


Keywords


Decolonization; Education; Indigenous peoples; Journalism; Media; Décolonisation; Éducation; Autochtones; Journalisme; Média

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2016v41n4a2970

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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