Telling Our Stories: Screenwriters and the Production of Screen-Based Culture in English-Speaking Canada

Michael Coutanche, Charles H. Davis, Emilia Zboralska

Abstract


Screenwriters are a vital part of the production of cultural products in the Canadian screen industry, but little has been written about how they perceive the environment in which they practice their craft. Situating our methodology within the general production culture framework, particularly in regards to industrial reflexivity, we present an analysis of 50 in-depth interviews with English-language Canadian screenwriters. As our subjects reflect on their experiences, a portrait emerges of the factors affecting the screenwriter’s role in the production of screen culture in English-speaking Canada. Their stories reveal a complex plot: one in which screenwriters, much like the characters they create, manoeuver through a landscape with its own boundaries, pitfalls, rewards, and consequences in their quest to attract elusive homegrown audiences.

Les scénaristes jouent un rôle vital dans la création de produits culturels pour l’industrie de l’écran canadienne, mais on a peu écrit sur comment ils perçoivent le milieu dans lequel ils pratiquent leur métier. En situant notre méthodologie dans le cadre général de la culture de production, particulièrement en ce qui a trait à la réflexivité industrielle, nous présentons l’analyse de cinquante entretiens en profondeur avec des scénaristes anglo-canadiens. À mesure que ceux-ci racontent leurs expériences, un portrait se dessine des facteurs influant sur le rôle du scénariste dans la production d’une culture de l’écran au Canada anglophone. Leurs histoires révèlent une trame complexe, où les scénaristes, à la manière des personnages qu’ils inventent, traversent un environnement avec ses propres frontières, obstacles, récompenses et conséquences, à la quête d’un public d’ici-même qui s’avère passablement élusif.


Keywords


Production studies; Broadcasting; Screenwriting; Media/mass media; Media policy; Études de la production; Radiodiffusion; Scénarisation; Médias de masse; Politique médiatique

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2015v40n2a2995

  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO