Cadrer les définitions du cadrage : une recension multidisciplinaire des approches du cadrage médiatique

Catherine Lemarier-Saulnier

Abstract


Media framing is a ubiquitous concept in studies of political mediatization. This article proposes to present the diverse approaches and research traditions that employ this polysemic concept, notably by establishing differences between studies related to sociology and those related to psychology. First, it focuses on the particularities and limits of each of these great research traditions on media framing. Then, it proposes a distinction between notions of framing and frames.

Le cadrage médiatique est un concept omniprésent dans les recherches portant sur la médiatisation de la politique. Cet article propose de présenter les diverses approches et traditions de recherche qui utilisent ce concept polysémique, notamment en établissant les différences entre les études liées à la sociologie et celles liées à la psychologie. D’abord, il sera question des particularités et des limites de chacune de ces grandes traditions de recherche sur le cadrage médiatique. Puis une distinction entre les concepts de cadrage et de cadre sera apportée.


Keywords


Frames; Media framing; Political mediatization; Cadres; Cadrage médiatique; Médiatisation de la politique

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2016v41n1a3010

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO