Creating iPhone Dreams: Annihilating E-waste Nightmares

Jennifer Ellen Good

Abstract


This article explores how the iPhone phenomenon was born, the reality of electronic waste, and the annihilation of news frames that link our use of electronics and electronic waste. Media sources and Google queries were searched for stories about the iPhone and electronic waste. Symbolic annihilation, push-and-pull media, and agenda-setting theory’s obtrusive issues are used to explore the implications. The results indicate that stories about the iPhone are plentiful and stories about electronic-waste very few and far between. The results also clearly show that stories that make connections between iPhones and electronic waste are annihilated. This article highlights that the iPhone is an iconic and readily outdated example of the horrible “waste makers” we have become. The conclusion offers suggestions for ways forward.

Cet article explore les origines du phénomène iPhone, la réalité des déchets électroniques, et l’annihilation de cadres journalistiques faisant le lien entre l’utilisation d’appareils électroniques et les déchets qui découlent de celle-ci. Pour ce faire, nous avons eu recours aux concepts suivants : l’annihilation symbolique, les médias push et pull et les questions imposantes dans le cadre de l’agenda setting (« mise à l’ordre du jour »). D’autre part, nous avons cherché dans les médias et sur Google des articles sur l’iPhone et les déchets électroniques. Nos résultats indiquent que les articles sur l’iPhone sont nombreux mais que ceux sur les déchets électroniques sont rares. Par surcroît, les résultats montrent clairement l’annihilation d’articles établissant un lien entre l’iPhone et les déchets électroniques. Cet article-ci souligne que l’iPhone est un exemple iconique, voué à une obsolescence perpétuelle, des gaspilleurs horribles que nous sommes devenus. La conclusion propose des pistes à suivre pour sortir de cette situation.


Keywords


iPhone; Electronic waste/E-waste; Advertising; Symbolic annihilation; iPhone; Electronic waste/E-waste; Advertising; Symbolic annihilation

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2016v41n4a3058

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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