Claiming Space for Square Pegs: Community-Engaged Communication Scholarship and Faculty Assessment Policies

Patricia W. Elliott

Abstract


When communication and media scholars work shoulder-to-shoulder with communities, the research products are necessarily as dynamic, creative, and diverse as the community members involved. Although such active scholarship generates rich, socially impactful knowledge, it often holds scant value within the arcane world of faculty tenure and promotion committees, where single-authored academic journal articles are the bread and butter of academic careers. As a result, members of the public are left to work with university partners who are typically precariously employed, with little institutional backing for community collaborations. Drawing on the Community-Engaged Scholarship Partnership’s research into Canadian faculty assessment policies, this article will lay out the case for concrete academic reforms that recognize, respect, and professionally support the “square pegs” of community-engaged media research.

Quand les chercheurs en médias et communication travaillent de pair avec les communautés, leurs recherches sont forcément aussi dynamiques, créatives et diverses que le sont les membres de la communauté eux-mêmes. Bien que de telles recherches actives génèrent un savoir riche et significatif, elles n’ont pas beaucoup de valeur dans le monde ésotérique des comités de promotion et de titularisation, où les articles écrits en solo et publiés dans des revues savantes sont le fondement d’une carrière académique réussie. En conséquence, la communauté finit par collaborer avec des universitaires précaires qui n’ont pas l’appui institutionnel nécessaire pour faciliter la réalisation de leurs projets. Cet article a recours à la recherche sur les politiques d’évaluation du corps professoral effectuée par Community-Engaged Scholarship Partnership (« Partenariat pour la recherche engagée dans la communauté ») afin de proposer des réformes académiques concrètes qui reconnaîtraient, respecteraient et appuieraient professionnellement le « cas spécial » de la recherche sur les médias axée sur la communauté.


Keywords


Research methods; Community-engaged scholarship; Media studies; Participatory media; Communications studies; Community-based research; Action research / Méthodes de recherche; Recherche engagée dans la communauté; Études des médias; Médias participatifs

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2017v42n1a3093

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO