Campaign-Specific Information and Media Effects

Jean-Francois Daoust, Katherine V.R. Sullivan

Abstract


Background  This article aims to revisit the role of digital media in acquiring campaign-specific information.

Analysis  We use datasets from the Making Electoral Democracy Work project that include campaign-specific questions to analyze six regions in three democracies (Canada, Spain, and France).

Conclusion and implications  Results demonstrate that voters have a moderate level of campaign-specific knowledge and that traditional media are, at first glance, more useful to acquire political information. Nevertheless, when in interaction with partisanship, traditional media display a surprisingly greater selection bias effect and appear less useful to acquire information. We thus argue that digital media are in fact not more vulnerable to potential echo chambers that would lead to a homogenous information environment.

Contexte  Cet article cherche revoir le rôle numériques des medias dans l’acquisition d’information de campagne.

Analyse  Nous utilisons les données du projet Making Electoral Democracy Work qui inclut des question d’information politique spécifiques de campagnes électorales pour analyser six regions dans trois démocraties (Canada, Espagne et France).

Conclusion et implications  Les résultats démontrent que les électeurs ont un niveau modéré d’information politique de campagnes électorales et que les medias traditionnels sont, à première vue, plus utiles pour en faire l’acquisition. Néanmoins, en interaction avec les individus partisans, ces médias traditionnels sont l’objet d’un biais de sélection plus important et apparaissent donc moins utiles. Nous soutenons donc que les médias numériques ne sont pas plus vulnérable aux de chambre d’écho qui mènerait à un environnement d’information homogène.


Keywords


Traditional media; Digital media; Political information; Echo chambers / Médias traditionnels; Médias numériques; Information politique; Chambre d’écho

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2017v42n4a3144

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO