Speaking Up About Bullying on YouTube: Teenagers’ Vlogs as Civic Engagement

Caroline Caron

Abstract


Background  YouTube is the most popular social networking website among Canadian adolescents, yet little is known about their contribution to the platform’s contents. This article examines youth-produced vlogs created to address a social issue. It seeks to explore the relationship between media creation, civic agency, and participatory politics in the context of visual social media.

Analysis  This article combines Grounded Theory and Social Semiotics to perform a multimodal content analysis of 55 vlogs posted on YouTube by French-speaking Canadian adolescents on the issue of bullying.

Conclusion and implications  The article concludes that vlogging allows for the creation of a social space where civic discussions can foster discursive forms of engagement and online activism. Future research could examine patterns of inclusion/exclusion in the access to this civic practice.

Contexte  YouTube est le média social le plus populaire auprès des adolescents canadiens, mais peu de travaux ont documenté leur contribution à la diffusion de contenus vidéo. Cet article s’intéresse aux vlogues publiés par des adolescents pour attirer l’attention sur des problèmes sociaux. Son but est d’examiner empiriquement les rapports entre création médiatique, engagement civique et cultures participatives dans la communication visuelle.

Analyse  Cet article combine la théorie enracinée et la socio-sémiotique dans l’analyse de contenu multimodale d’un échantillon de 55 vlogues d’adolescents franco-québécois qui dénoncent l’intimidation. 

Conclusion et implications  Cet article conclut que la publication de vlogues permet la création d’un espace social de discussion civique qui favorise l’émergence d’un activisme discursif chez les jeunes. Les inégalités d’accès à cette pratique civique pourraient faire l’objet d’investigations futures.


Keywords


New Media; Civic engagement; Adolescents; Vlogs; Bullying; YouTube; Content analysis; Social semiotics / Médias sociaux; Engagement civique; Adolescents; Vlogue; Intimidation; YouTube; Analyse de contenu, Sémiotique

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2017v42n4a3156

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO