Old Dogs, New Clicks: Digital Inequality in Skills and Uses among Older Adults

Eszter Hargittai, Kerry Dobransky

Abstract


ABSTRACT  Research on digital inequality tends to collapse people above a certain age into one “older adults” category, seemingly assuming that this is one homogeneous group when it comes to internet uses. Drawing on national survey data of adults in the United States, this article examines the online skills and behaviour of this group. Findings reveal diversity among older adults in internet skills and uses. Those with higher education and higher income have higher-level Web-use skills. While those of higher socioeconomic status are also more likely to use the internet for diverse types of activities from which they may benefit, once controlling for skills, these differences are less pronounced.

Les travaux sur les inégalités numériques regroupent généralement les individus au-dessus d’un certain âge dans une catégorie de «personnes âgées», faisant l’hypothèse qu’il s’agit d’un groupe homogène en ce qui concerne leurs usages d’Internet. A partir de données d’enquêtes nationales auprès des adultes aux États-Unis, cet article examine les compétences et le comportement de ce groupe sur le Web. Les résultats révèlent la diversité des pratiques numériques des personnes âgées. Ceux qui ont un niveau d’éducation plus élevé et un revenu plus élevé possèdent des compétences d’utilisation du Web de niveau supérieur. Les individus ayant un statut socioéconomique plus élevé utilisent également Internet de façon plus diversifiée. Cependant, une fois leur niveau de compétence pris en compte, ces différences sont moins prononcé.


Keywords


Digital divide; Digital inequality; Digital literacy; Internet skills; Older adults / Fracture numérique, Inégalité numérique, Compétences numérique, Personnes âgées

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2017v42n2a3176

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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