Imaging Canada: The Singing Mountie and Other Commodifications of Nation

Christopher Gittings

Abstract


Abstract:
The trajectory of the Mountie as an authoritarian and authenticating
sign in narratives of Canada may be organized around at least three
categories: the material history of the Mountie as an agent of a globally
British and locally Canadian imperialism, the celebratory romanticization
of that history, and parodic interventions into this myth making. The
essay traces this trajectory to consider the political ramifications
for translating the Canadian state police into cinematic and televisual
commodities that stand in for nation.


Résumé:
La trajectoire de la police montée en tant que signe d'autorité et
d'authenticité dans les narrations sur le Canada peut se diviser en au
moins trois catégories: l'histoire matérielle de la police monté comme agent d'un impérialisme britannique au niveau global et canadien au niveau local, la célébration romantique de cette histoire, et les
interventions parodiques dans la création de ce mythe. Cet article
retrace cette trajectoire afin de considérer les ramifications politiques
de la transformation de la police d'état canadienne en bien cinématique
et télévisuel qui représente la nation.

Keywords


History; Commodification; Myth making

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