Imaging Canada: The Singing Mountie and Other Commodifications of Nation

Christopher Gittings

Abstract


Abstract: The trajectory of the Mountie as an authoritarian and authenticating sign in narratives of Canada may be organized around at least three categories: the material history of the Mountie as an agent of a globally British and locally Canadian imperialism, the celebratory romanticization of that history, and parodic interventions into this myth making. The essay traces this trajectory to consider the political ramifications for translating the Canadian state police into cinematic and televisual commodities that stand in for nation. Résumé: La trajectoire de la police montée en tant que signe d'autorité et d'authenticité dans les narrations sur le Canada peut se diviser en au moins trois catégories: l'histoire matérielle de la police monté comme agent d'un impérialisme britannique au niveau global et canadien au niveau local, la célébration romantique de cette histoire, et les interventions parodiques dans la création de ce mythe. Cet article retrace cette trajectoire afin de considérer les ramifications politiques de la transformation de la police d'état canadienne en bien cinématique et télévisuel qui représente la nation.

Keywords


History; Commodification; Myth making

Full Text: HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.1998v23n4a1062

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