Delivering University-Level Communications Programs at a Distance: Benefits, Costs, and Disruptions

Authors

  • Walter Archer University of Alberta

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.1999v24n3a1112

Keywords:

Education, Distance education, Online learning

Abstract

Abstract: In the current Age of the Internet, communication studies is coming to be recognized as one of the most significant and useful of the social sciences. Yet communication programs at Canadian universities are few and small, in no way proportionate to the importance of this discipline. Given the current funding climate for higher education, this state of affairs can be improved only by making use of distance education and creative new models of inter-institutional consortia. Current models of distance education make this type of education an increasingly attractive option for individuals who want to increase their understanding of and competence in communication by enrolling in a university level communication program. However, given the potentially disruptive effect of introducing these new models of distance education into conventional universities, this strategy must be implemented with caution. Résumé: Au cours de l'ère de l'Internet actuelle, on reconnaît de plus en plus la communication comme étant une des sciences humaines les plus significatives et utiles. Et pourtant, les programmes en communication dans les universités canadiennes sont petits et peu nombreux, sans commune mesure avec l'importance de cette discipline [. . .] tant donné le climat présent de financement pour les hautes études, on ne peut améliorer cet état de choses qu'en ayant recours à l'enseignement à distance et à de nouveaux modèles de consortiums entre institutions. Les modèles actuels d'enseignement à distance sont un choix de plus en plus attirant pour les individus qui aimeraient accroître leur compréhension de la communication et leur compétence dans ce domaine en s'inscrivant à un programme en communication de niveau universitaire. Cependant, étant donné le bouleversement potentiel que pourrait causer l'introduction de ces nouveaux modèles d'enseignement à distance au sein d'universités conventionnelles, il faut agir avec prudence en mettant cette stratégie en place.