Using Networked Technologies to Enhance Instruction and Research in Communications

Authors

  • David Mitchell University of Calgary
  • Janelle Ring University of Calgary

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.1999v24n3a1114

Keywords:

Education, Online learning, Networked technologies, Research

Abstract

Abstract: Are there good reasons for communications programs in Canada to experiment with distance and distributed learning technologies? This paper argues that because there are only a handful of relatively small programs in the country which are geographically dispersed, it may make sense to use networked technologies to develop a critical mass of expertise in an emerging field like the social context of information and communication technologies (ICT). The paper reports on two recent research projects: the first evaluates existing technical modes in terms of networking expertise at a distance; the second experiments with new modes (WebCT, Mbone videoconferencing). For those interested in experimenting with these modes within and between provinces, it is argued that choosing technical modes is only one of many considerations. One must also consider technical support and training for end-users, and collaborative approaches to administration and securing resources. Résumé: Y a-t-il de bonnes raisons pour les programmes en communication au Canada de faire l'essai de technologies d'apprentissage à distance et décentralisé? Cet article soutient que, parce qu'il n'y a dans ce pays qu'une poignée de programmes relativement petits et dispersés géographiquement, il est peut-être sensé d'utiliser des technologies de réseau pour développer une masse critique d'experts dans un domaine croissant comme les contextes sociaux des technologies d'information et de communication. Cet article rapporte les résultats de deux projets de recherche récents: le premier évalue les modes techniques actuels en ce qui a trait à l'expertise à distance dans les réseaux; le second fait l'essai de nouveaux modes (les technologies de communications du Web et les vidéoconférences Mbone). Pour ceux et celles qui aimeraient essayer ces modes au sein d'une province ou entre provinces, l'article soutient que le choix de modes techniques n'est qu'un de plusieurs facteurs dont il faut tenir compte. Il faut aussi songer à l'appui et à l'entraînement techniques pour les utilisateurs, et à des manières de collaborer dans l'obtention de ressources et la gestion.