Revenge in U. S. and Canadian News Magazines Post 9/11

Authors

  • Vicki L. Deveau University of Calgary
  • Gregory T. Fouts University of Calgary

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2005v30n1a1478

Keywords:

Content analysis, September 11th, Canadian magazines/revenge, U.S. magazines/revenge

Abstract

Abstract: A content analysis of U.S. and Canadian news magazines was conducted to determine the incidence of revenge words and phrases following the September 11, 2001, terrorist attack on the Twin Towers, New York; whether revenge was associated with justifications of evil and/or photographic reinforcements; and whether these contents differed between the two countries. Issues from September 17, 2001, to January 14, 2002, of the major news magazines from the two countries were examined; 698 articles were identified as relating to September 11. The Canadian magazine Maclean’s presented significantly more revenge words and phrases than either of the two other magazines. In contrast, the solely U.S. magazine, Newsweek, presented evil justifications significantly more than the magazines containing Canadian content, Maclean’s and the Canadian edition of Time. The results were presented in the context of exposure to magazines being a source of learning of revenge motives, attitudes, and behaviours. Résumé : Nous avons fait une analyse de contenu de magazines d’actualité américains et canadiens afin d’évaluer : combien ces magazines renfermaient de phrases et de mots vengeurs à la suite de l’attaque terroriste des Tours jumelles à New York le 11 septembre 2001; si ces propos vengeurs s’associaient à des justifications du mal et/ou des renforcements photographiques; et s’il y avait des différences de contenu entre les deux pays. Nous avons examiné les numéros du 17 septembre 2001 au 14 janvier 2002 des trois principaux magazines d’actualité des deux pays et nous avons identifié 698 articles se rapportant au 11 septembre. Le magazine canadien Maclean’s comprenait beaucoup plus de phrases et de mots vengeurs que les deux autres magazines. En revanche, Newsweek, le seul magazine entièrement américain des trois, comprenait beaucoup plus de justifications du mal que les magazines à contenu canadien, c’est-à-dire Maclean’s et la version canadienne de Time. L’idée sous-tendant nos résultats est que la lecture de tels magazines peut encourager l’apprentissage de motivations, d’attitudes et de comportements vengeurs.

Author Biographies

Vicki L. Deveau, University of Calgary

Vicki Deveau is a PhD Candidate at the University of Calgary, AB T2N 1N4. E-mail: vldeveau@ucalgary.ca

Gregory T. Fouts, University of Calgary

Gregory Fouts is a Professor at the University of Calgary, AB T2N 1N4. E-mail: gfouts@ucalgary.ca

Published

2005-01-24

Issue

Section

Research in Brief