For a Political Economy of Indymedia Practice

Authors

  • Bob Hanke York University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2005v30n1a1479

Keywords:

Pierre Bourdieu, Political economy of practice, Media activism, Ontario Independent Media Centre

Abstract

Abstract: This article develops a political economy of Indymedia practice. After reviewing other current approaches to the Indymedia phenomenon, democratic media activism, and traditions of dissent, I draw upon Pierre Bourdieu’s unique sociological perspective to offer an analysis of the Ontario Independent Media Centre as a website of social struggles against neo-liberalism. This study reveals that Indymedia practice is a simultaneously structured and spontaneous form of collective media work on the margins of the political and journalistic fields. Whether such experiments in democratic communication will survive and develop will depend on whether Indymedia centres can become more central to the educational field. Résumé : Cet article développe une économie politique des pratiques propres aux « Indymedia » (médias indépendants en ligne). Après avoir passé en revue d’autres approches courantes de ce phénomène, du militantisme médiatique démocratique et des traditions de contestation, j’utilise la perspective sociologique singulière de Pierre Bourdieu pour analyser comment le site Internet du Centre de média indépendant d’Ontario aide à lutter contre le néolibéralisme. Cette étude montre que les pratiques Indymedia sont une forme de travail médiatique collectif à la fois structuré et spontané qui existe à la lisière des champs politiques et journalistiques. La survie et le développement de ces expériences en communication démocratique ne sont pas assurées, cependant, et dépendront de la capacité des centres Indymedia à occuper une place plus centrale dans le domaine éducatif.

Author Biography

Bob Hanke, York University

Bob Hanke is Sessional Assistant Professor in the Communication Studies Program, York University. He also teaches in the Joint Graduate Programme in Communication & Culture.

Published

2005-01-24

Issue

Section

Articles