Research-Creation: Intervention, Analysis and "Family Resemblances"

Authors

  • Owen B. Chapman Concordia University
  • Kim Sawchuk

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2012v37n1a2489

Keywords:

Recherche-création, Ressemblances de famille, Intervention

Abstract

ABSTRACT “Research-creation” is an emergent category within the social sciences and humanities that speaks to contemporary media experiences and modes of knowing. Research-creation projects typically integrate a creative process, experimental aesthetic component, or an artistic work as an integral part of a study. The focus of this article is how this practice contributes to the research agenda of the digital humanities and social sciences. We discuss how the term has been articulated in academic policy discourses and examine some prominent academic analyses that describe the practice of research-creation. We then unravel, enumerate, and expand upon the concept of research-creation from the purview of Ludwig Wittgenstein’s notion of “family resemblances” before moving to a discussion of four modes of research-creation: “research-for-creation,” “research-from-creation,” “creative presentations of research,” and finally “creation-as-research.”

RÉSUMÉ La « recherche-création » est un domaine naissant en sciences humaines où l’on s’intéresse aux expériences médiatiques et aux manières de savoir contemporaines. Les projets de recherche-création comportent typiquement un processus créatif, une composante esthétique expérimentale ou une oeuvre artistique. Notre article porte sur la manière dont cette pratique contribue à l’agenda de recherche en digital humanities (« humanités numériques ») et en sciences humaines. Nous relevons comment les discours académiques sur les politiques ont traité de la recherche-création et examinons des analyses académiques importantes qui dressent le portrait de celle-ci. Ensuite, nous évaluons et élargissons ce concept en ayant recours à l’idée des « ressemblances de famille » telle que développée par Ludwig Wittgenstein, puis pour terminer nous commentons quatre modes de recherche-création : « la recherche pour la création », « la recherche à partir de la création », « les présentations de recherche créatives » et « la création sous forme de recherche ».

Author Biography

Owen B. Chapman, Concordia University

Assistant Professor, Sound Scholarship, Communication Studies, Concordia University

Published

2012-04-13