Young Canadians’ Apprenticeship Labour in User-Generated Content

Tamara Shepherd

Abstract


This article introduces a political-economic framework for analyzing young people’s production of user-generated content (UGC) as a kind of apprenticeship labour. Based on case studies of four young Montréalers engaged in creating user-generated content, the author developed the apprenticeship-type model of UGC labour to denote a process by which online immaterial labour or “free labour” coincides with self-directed and informal job training, channelled specifically toward a career in the creative industries. The 20- to 24-year-old participants’ online activity is seen as a non-remunerated training ground, driven by the promise of notoriety that begets autonomous future employment in areas such as fashion, music, and journalism. Throughout this process, young people must constantly negotiate their autonomy; negotiated autonomy is precisely what they are apprenticing into through UGC production, where uncertainty and flexibility serve as the hallmarks of new media working conditions.


Cet article propose une approche politico-économique afin d’analyser les contenus web générés par les utilisateurs (mieux connus sous l’acronyme anglais UGC : usergenerated content) en tant que travail d’apprentissage. Suivant une étude menée auprès de jeunes montréalais actifs dans la création d’UGC, l’auteure a développé l’idée de « travail d’apprentissage » en tant que procédé au sein duquel le travail immatériel (ou « travail non rémunéré ») sert la formation informelle et autonome d’une main d’oeuvre vouée plus spécifiquement aux carrières afférentes aux industries culturelles. Ainsi, les activités web des jeunes dans la vingtaine ayant participé à l’étude sont conçues en tant que travail bénévole motivé par la promesse de notoriété qui conduirait, de manière autonome, à leur futur employabilité dans les domaines de la mode, de la musique ou du journalisme. Tout au long de ce processus d’apprentissage, ces jeunes deviennent les agents de négociations constantes à propos de leur autonomie ; pour ces jeunes, l’autonomie négociée constitue précisément ce vers quoi culmine leur apprentissage, alors que l’incertitude et la flexibilité deviennent les marques distinctives des conditions de travail dans le domaine des nouveaux médias.


Keywords


Production/co-production; New media; Labour; Youth; Political econom

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DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2013v38n1a2598

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