Beastness is Our Culture / Le legs de McLuhan aux Études Animales

David Jaclin

Abstract


Shaping a human world is generally understood from an inorganic point of view. Sand becomes microchips while stones are turned into homes, projectiles or writing surfaces. In this article, I suggest broadening these conceptions and looking at the shaping of our world from an organic point of view, with an emphasis on communities composed of humans and their other ancestrally modified companions: “domestic” animals. Using a media ecology-oriented theoretical apparatus, I discuss McLuhan’s legacies from an Animal Studies perspective. Although his work mostly applied to press, TV or radio, can we actualize it to reconsider the existences of some biotechnologically altered organisms? Can over-productive cows, landscaped dogs, estrogenized tigers, spider goats and other reformed guinea pigs be thought of as ever-evolving media?

Le façonnement du monde humain est généralement associé à la mise en forme de l’inorganique et aux possibilités technologiques qui en découlent. C’est ainsi que le sable peut être transformé en microprocesseurs ou devenir verre tandis que la pierre peut éventuellement servir à la construction d’abris ou de projectiles. Dans cet article, je suggère d’élargir certaines de ces conceptions anthropogéniques, ainsi qu’une partie de la théorie médiatique, à l’organique et à la manipulation animale. Je propose ainsi de repenser la frange mutante de notre bestiaire moderne (chèvres-araignées, tigres oestrogénéisés, condors GPS,) comme autant de media en constante évolution. Depuis la perspective des Études animales, je reviens sur l’héritage de McLuhan et sur l’écologie médiatique qui s’en inspire. Car, même si son travail s’intéresse principalement aux médias, à la presse, à la télévision ou encore à la radio, en actualiser style et principes jette une lumière nouvelle sur l’existence biotechnologiquement modifiée d’une partie du vivant.


Keywords


Animal studies; Media theory; Biotechnologies; Marshall art; Études animales; Théorie médiatique; Biotechnologies; Art Marshall

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DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2012v37n4a2660

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