Performance as (Dis)organizing: The Case of Discursive Material Practices in Academic Technologies

Authors

  • Amanda J. Porter VU University Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2014v39n4a2750

Keywords:

Performance, Disorganization, Materiality, Science and technology studies, Organizational communication

Abstract

Recent theorizing in Science and Technology Studies (STS) has taken a “performance” turn. Performative approaches theorize how meaning and matter relate in the context of situated practices. Scholars of organizational communication have also turned to theorizing the relationship between matter and meaning in the context of organization. In this article, I bring together these two strands of theorizing to offer a unique lens to study materiality as a process of (dis)organization. Through an empirical analysis of an academic technology organization, I illustrate the “performance as (dis)organization” lens, detailing three “organizing moves” that encompassed the discursive material practices of academic technology coordinators: boundary working, context shaping, and relational bridging. I conclude by discussing how performance as (dis)organizing adds dimension to theories that take seriously the materiality of practice.

Les théories récentes en STS ont pris le tournant de la « performance ». Ces approches performatives proposent de théoriser la manière dont le sens et le contenu sont liés dans le contexte de pratiques situées. Les chercheurs en communication organisationnelle ont aussi théorisé les relations entre le contenu et le sens dans le contexte de l’organisation. Dans cet article, je réunis ces deux apports théoriques afin de proposer une perspective inédite pour l’étude de la matérialité entendue comme un processus d’organisation et désorganisation. À partir d’une analyse empirique d’une organisation technologique en milieu universitaire, j’illustre la performance comme perspective d’organisation / désorganisation, en mettant l’accent sur trois « mouvements organisants » qui englobent les pratiques matérielles discursives des coordinateurs technologiques universitaires : le travail de frontières, la mise en forme du contexte et l’établissement de ponts relationnels. Je conclus en examinant comment la performance comme organisante et désorganisante ajoute une dimension aux théories qui prennent au sérieux la matérialité de la pratique.

Author Biography

Amanda J. Porter, VU University Amsterdam

Department of Organization Sciences

Postdoctoral Researcher

Published

2014-11-20