Branding History at the Canadian Museum of Civilization

Authors

  • Melissa Aronczyk Rutgers University
  • Miranda J. Brady

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2015v40n2a2812

Keywords:

Heritage policy, Marketing, Branding, Museums, National identity, Politique du patrimoine, marketing, branding, musées, identité nationale

Abstract

In October 2012, the Canadian Heritage Minister announced that the Canadian Museum of Civilization, the country’s largest and most popular museum, would be renamed the Canadian Museum of History. In addition to the new name, three strategies—a strategy of engagement, a strategy of authority, and a strategy of expansion—were elaborated by museum and government officials as part of the transformation. We examine these three strategies as an example of the Harper government’s attempt to “brand” Canadian identity and history in its own image, arguing that the strategies were designed expressly to paper over near-unilateral changes in the museum’s mandate and transformation. Ultimately, these changes have problematic implications for the democratic management of cultural production in Canada.

En octobre 2012, le Ministère du Patrimoine canadien annonçait que le premier musée du pays, le Musée Canadien des Civilisations, serait transformé et rebaptisé Musée Canadien d’Histoire. Il ne s’agissait pas seulement d’un changement de nom mais aussi d’un changement de stratégie de la part des responsables du musée et du gouvernement. Nous identifions en particulier trois types de stratégie à l’œuvre : une stratégie d’engagement, une stratégie d’autorité, et une stratégie d’expansion. A travers l’analyse de ces trois stratégies nous démontrons qu’elles participent d’une tentative de production  par le gouvernement Harper d’une « image de marque ». Ces stratégies ont été conçues pour dissimuler la nature quasi-unilatérale des changements dans le mandat et la transformation du musée. Ces changements ont des conséquences problématiques pour la gestion démocratique de la production culturelle au Canada.

Author Biography

Melissa Aronczyk, Rutgers University

Melissa Aronczyk is Assistant Professor in the School of Communication and Information at Rutgers University.

Published

2015-05-08