News as Hazardous Waste: Postmedia, the Competition Bureau, and the Supreme Court of Canada

Authors

  • Marc Edge University Canada West

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2017v4n5a3196

Keywords:

Newspapers, Postmedia, Competition Bureau, Press Ownership Concentration

Abstract

Background  In early 2015, a few months after Postmedia Network, Canada’s largest newspaper company, purchased 175 Sun Media titles from Quebecor Inc., the Supreme Court of Canada rendered a landmark decision. It allowed the purchase of one hazardous waste company by another because the Competition Bureau, which had blocked the deal, failed to quantify the anti-competitive effects of the monopoly created.

Analysis  The ruling set an important precedent for the Postmedia purchase, which was approved by the Competition Bureau two months later.

Conclusions and implications  This article points up the problematic nature of competition cases involving news media companies and the need for reform of the Competition Act to prevent such cases from being decided solely on economic grounds, as now mandated by the Supreme Court.

Keywords  Newspapers; Postmedia; Competition Bureau; Press ownership concentration

Contexte  Au début de 2015, quelques mois après que le plus grand groupe de presse au Canada, Postmedia Network, a acheté les 175 journaux Sun Media de Québecor Inc., la Cour suprême du Canada a pris une décision marquante. Elle a permis l’achat d’une compagnie de matières dangereuses par une autre parce que le Bureau de la concurrence, qui avait bloqué la transaction, avait échoué à quantifier les effets anticoncurrentiels du monopole qui s’ensuivrait.

Analyse  Cette décision a constitué un précédent important pour l’achat par Postmedia que le Bureau de la concurrence approuverait deux mois plus tard.

Conclusion et implications  Cet article souligne la nature problématique de cas de concurrence entre compagnies journalistiques et le besoin de réformer la Loi sur la concurrence afin d’empêcher la prise de décisions sur une base économique seulement, à l’instar du verdict de la Cour suprême.

Mots clés  Journaux; Postmedia; Bureau de la concurrence; Concentration des médias

Author Biography

Marc Edge, University Canada West

Marc Edge is a Professor of Media and Communication at University Canada West,626 West Pender Street, Suite 100,Vancouver, B.C. V6B 1V9. Email: mail@marcedge.com

Published

2017-12-16

Issue

Section

Articles