Quasi-Gatekeeping and Quasi-Gatewatching: The Dual Role of Public Relations Practitioners in the Social Media Domain

Princewell Nwanganga Achor, Justie O. Nnabuko

Abstract


Background  Existing literature depicts public relations practitioners as gatekeepers. Despite this, limited research exists on how much of a gatekeeping role public relations practitioners play in their organizations’ communication with the publics in the social media domain. 

Analysis  This article bridges the research gap by examining the dual role of quasi-gatekeeping and quasi-gatewatching performed by public relations practitioners in their attempt to communicate, regulate, and manage information in the social media domain and market-space media environment. 

Conclusion and implications  Discussion of these two distinct roles expands the frontiers of gatekeeping studies in public relations practice and communication studies, through the introduction of a new mixed-flow model of the gatekeeping function of public relations practitioners in the digital media landscape.

RÉSUMÉ

Contexte  En dépit de la littérature existante montre que les spécialistes des relations publiques en tant que gardiens, cependant, il y a peu de recherches sur la quantité de rôle de surveillance les spécialistes en relations publiques jouent dans leurs organisations la communication avec le public dans le domaine des médias sociaux. 

Analyse  Par conséquent, cet article se ferme cette lacune en examinant le rôle de la dualité de pouvoirs quasi-control et quasi-gatewatching effectuée par le spécialistes des relations publiques dans leur tentative de communiquer, réglementer et gérer l’information dans le domaine des médias sociaux. 

Conclusion et implications  La discussion sur ces deux rôles distincts a enrichi la compréhension et les frontières d’un contrôle dans la pratique des relations publiques par l’introduction d’un nouveau modèle de flux mixtes de contrôle dans le paysage médiatique numérique.


Keywords


Quasi-gatekeeping; Quasi-gatewatching; Public relations; Mixed-flow model; Communication; Social media / Quasi-contrôle; quasi-gatewatching; relations publiques; modèle des flux mixtes; la communication; les médias sociaux

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2019v44n1a3272

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO