Antiviral Marketing: The Informationalization of HIV Prevention

Margaret MacAulay

Abstract


Background Leveraging the affordances of technology to enhance human immunodeficiency virus (HIV) prevention efforts has become an increasing public health priority. Grounded in a case study examining the role of networked information technologies in reshaping the HIV prevention landscape for gay men in San Francisco and Vancouver, this article proposes that HIV prevention has become informationalized. 

Analysis  The informationalization of HIV prevention is a convergent and participatory process where networked information technologies not only mediate but also produce HIV risk subjectivities, discourses, and practices in ambivalent ways.

Conclusion and implications  This article argues that although informationalization creates many important opportunities to revitalize HIV prevention, the binary logic of data and code can unwittingly reproduce hierarchies of guilt/innocence and perpetrator/victim that pose challenges for community-based HIV advocacy efforts.

Contexte  L’utilisation des dernières technologies pour contrer le virus de l’immunodéficience humaine (VIH) est devenue de plus en plus prioritaire en santé publique. Cet article se fonde sur une étude de cas portant sur comment les technologies de l’information en réseau ont modifié la prévention du VIH parmi les hommes gais à San Francisco et Vancouver. L’étude suggère que dans ces circonstances la prévention du VIH est devenue informationnalisée. 

Analyse  Cette informationnalisation est un processus convergent et participatif où les réseaux informationnels ne font pas que transmettre les subjectivités, pratiques et discours relatifs au risque du VIH mais aussi produisent ceux-ci de manières ambivalentes.

Conclusions et implications  Cet article soutient que, bien que l’informationnalisation crée de nombreuses occasions pour améliorer la prévention du VIH, la logique binaire de « données » et « codes » peut par inadvertance reproduire certaines hiérarchies (culpabilité/innocence, agresseur/victime) qui entravent les efforts de la communauté pour prévenir le VIH.


Keywords


Network society; HIV prevention; Cultural studies; Promotional culture; Critical studies of health / Société en réseaux; Prévention du VIH; Études culturelles; Culture de la promotion; Études critiques de la santé

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2019v44n2a3331

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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