Crisis or Transformation? Debates Over Journalistic Work in Canada

Sabrina Wilkinson, Dwayne Winseck

Abstract


Background  There is a broad recognition that journalism is facing difficult times in Canada and internationally. 

Analysis  This article reviews the literature on the state of journalism and then focuses on one element of the perceived crisis of journalism in the Canadian context: claims that the number of employed journalists has fallen sharply in recent years. Using data from Statistics Canada and the United States Bureau of Labor Statistics, the authors find that, unlike the United States, the number of journalists employed in Canada has risen slightly in absolute terms over the past two decades.

Conclusions and implications These findings have important implications for how researchers, politicians and the public think about the state of journalism in Canada and what types of policy prescriptions might be more or less appropriate to deal with the real but not necessarily calamitous changes that are taking place.

Contexte  On reconnaît généralement que le journalisme est en train de traverser des moments difficiles tant au Canada qu’au niveau international.

Analyse  Cet article passe en revue la littérature sur l’état du journalisme, après quoi il se focalise sur un élément particulier de la crise apparente du journalisme au Canada : l’idée que le nombre de journalistes a chuté depuis quelques années. Au moyen de données provenant de Statistique Canada et du United States Bureau of Labor Statistics, les auteurs constatent que, contrairement à ce qui s’est passé aux États-Unis, le nombre de journalistes au Canada a connu une légère augmentation au cours des deux dernières décennies.

Conclusion et implications  Ces données ont des implications importantes sur la manière dont les chercheurs, les politiciens et le public perçoivent l’état du journalisme au Canada et sur les types de politiques qui seraient appropriés pour gérer les changements incontestables mais non calamiteux qui sont en train d’avoir lieu.


Keywords


Journalism; New media; News work; Policy; Public relations / ournalisme; Nouveaux médias; Travail journalistique; Politiques; Relations publiques

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2019v44n3a3347

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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