The Social Imaginary of Ruination: Psychoanalytic Reflections on Disaster Mediation

Authors

  • Chris Vanderwees Western University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2020v45n4a3371

Keywords:

Mediation, Disaster, American Culture, Post-9/11, Médias / médias de masse; Théorie des médias de masse; Effets médiatiques; Communications en cas de catastrophe et d’urgence; Nouveau media

Abstract

Background  Although the popularity of ruins has accompanied Western modernity in waves since the eighteenth century, the post-9/11 decade marks a notable resurgence of the imagery, aesthetics, and rhetoric of ruins, especially in American culture. This article was completed a few months prior to the global COVID-19 crisis.

Analysis  While many scholars dismiss contemporary forms of ruin gazing as a mindless fascination with disaster and destruction in its virtual circulation, the author contends that this contemporary imaginary has significant political and social implications.

Conclusion and implications  Although each geographic site of ruination has its own social, political, and historical specificity, the author draws from Cornelius Castoriadis’ psychosocial extension of Lacanian theory to designate a broader iconographic and discursive trend in American culture whereby the imagery and rhetoric of destruction contributes to what he calls the “social imaginary of ruination."

RÉSUMÉ

Contexte  Bien que la popularité des ruines ait accompagné la modernité occidentale dans les vagues depuis le XVIIIe siècle, la décennie post-11 septembre marque une résurgence notable de l’imagerie, de l’esthétique et de la rhétorique des ruines, en particulier dans la culture américaine. Cet article a été achevé quelques mois avant la crise mondiale du covid-19.

Analyse  Alors que de nombreux chercheurs rejettent les formes contemporaines de ruine en les considérant comme une fascination aveugle pour les catastrophes et la destruction dans sa circulation virtuelle, l’auteur soutient que cet imaginaire contemporain a des implications politiques et sociales importantes.

Conclusions et implications  Bien que chaque site géographique de ruine ait sa propre spécificité sociale, politique et historique, l’auteur s’inspire de l’extension psychosociale de Cornelius Castoriadis de la théorie lacanienne pour désigner une tendance iconographique et discursive plus large dans la culture américaine par laquelle l’imagerie et la rhétorique de la destruction contribuent à ce que il appelle «l’imaginaire social de la ruine».

 

Author Biography

Chris Vanderwees, Western University

Chris Vanderwees is a therapist and counsellor in private practice at the Avenue Road Psychotherapy Centre located in midtown Toronto and a SSHRC Postdoctoral Fellow in the Faculty of Information and Media Studies at Western University. Additionally, Chris is the Reviews Editor for the Canadian Review of American Studies (University of Toronto Press) and a member of Lacan Toronto (Affiliated Psychoanalytic Workgroups).

Published

2020-12-08

Issue

Section

Articles