"Hacking in" Wikipedia Zero in Angola

Authors

  • Sophie Toupin McGill University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2019v44n3a3417

Keywords:

New media, North-South, Post-colonialism / Nouveau média, Nord-Sud, Post-colonialisme

Abstract

Background A few years ago, a number of people in Angola were banned from editing Wikipedia Zero because they were concealing large files in the Wikimedia feature, from where the files could be shared in a private Facebook Zero group.

Analysis To interpret this case study, the concept of “hacking in” is proposed as part of an open media and technological infrastructure.

Conclusions and implications  This short case study focuses on the ways in which users shape media infrastructure. These users tried to bypass the restricted conditions imposed on them first by a technology and a media ecology that increasingly resembles a walled-off garden and second by Wikipedia Zero’s associated discourse, which reinforced its designer’s intentions for the technology.

Contexte  Il y a quelques années en Angola, un certain nombre de personnes ont été bannies d’éditer la plateforme Wikipedia Zéro puisqu’ils dissimulaient des fichiers volumineux dans la fonction Wikimedia, après quoi ils partageaient ces fichiers dans un groupe privé de Facebook Zéro. 

Analyse  Afin d’interpréter cette étude de cas, le concept de “hacking in” est proposé pour comprendre une infrastructure médiatique et technologique ouverte. 

Conclusion et implications  Cette courte étude de cas focalise sur la manière dont les infrastructures médiatiques sont façonnées tout autant par les utilisateur.e.s que les concepteur.e.s; des utilisateur.e.s qui tentent de contourner les restrictions imposées à elles et eux par une technologie et une écologie des médias qui ressemble de plus en plus à un jardin clôturé et, deuxièmement, par le discours associé à Wikipédia Zéro, renforçant ainsi les intentions de ses concepteur.e.s en matière de technologie.

Author Biography

Sophie Toupin, McGill University

PhD student in the Department of Art History & Communication Studies at McGill University

 

 

Published

2019-09-17

Issue

Section

Articles