Crowdfunding Music and the Democratization of Economic and Social Capital

Sara Bannerman

Abstract


Background  Does crowdfunding democratize access to economic and social capital for musicians? This article discusses inequality in the distribution of economic and social capital, drawing on the concept of “networked governance.”

Analysis  The article examines the ways in which crowdfunding distributes economic and social capital, drawing on a content analysis of Kickstarter profiles in the music category as well as surveys and interviews of Kickstarter users, policymakers, and music industry representatives. 

Conclusion and implications  The article concludes that Kickstarter’s successes in democratizing economic and social capital for users are modest. The networked governance of cultural funding facilitates the appropriation of economic and social capital by Kickstarter’s owners, deepening, rather than ameliorating, the inequalities of cultural production.

 

Contexte  Le sociofinancement rend-il l’accès au capital économique et social plus démocratique pour les musiciens? Cet article discute de la répartition inégale du capital économique et social, se fondant pour ce faire sur le concept de « gouvernance en réseau ».

Analyse  L’article examine les manières dont le sociofinancement distribue le capital économique et social. Pour atteindre cet objectif, il recourt à une analyse de contenu des pages de profil dans la catégorie musique sur Kickstarter ainsi qu’à des sondages et entretiens avec des utilisateurs de Kickstarter, des stratèges et des représentants de l’industrie de la musique.

Conclusion et implications  Cet article conclut que les succès de Kickstarter sont modestes en ce qui a trait à la démocratisation du capital économique et social pour ses utilisateurs. La gouvernance en réseau du financement culturel facilite plutôt l’appropriation du capital économique et culturel par les propriétaires de Kickstarter, ce qui a pour effet d’augmenter les inégalités dans la production culturelle plutôt que de les diminuer.


Keywords


Crowdfunding; Music; Networked governance; Social capital; Cultural capital; Kickstarter / Sociofinancement; Musique; Gouvernance en réseau; Capital social; Capital culturel; Kickstarter

Full Text: PDF HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2020v45n2a3469

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
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