Unpacking China’s Social Credit System: Informatization, Regulatory Framework, and Market Dynamics

Authors

  • Lianrui Jia York University

DOI:

https://doi.org/10.22230/cjc.2020v45n1a3483

Keywords:

China, Big data, Social credit system, Chinese internet / La Chine, Système de Crédit Sociale, l’Internet chinois

Abstract

Background  China, with a population of 802 million internet users, a handful of the world’s largest internet companies, and an unfolding Social Credit System (SCS), is often criticized for exerting its data power to surveil and discipline its population. 

Analysis  This article first provides a historical and situated analysis of the SCS as a part of China’s informatization and datafication processes. It then highlights problems in the current legal and regulatory data-protection framework and discusses the self-regulation practices of the private sector. 

Conclusions and implications  Overall, this case study provides a historical and contextualized understanding of China’s SCS and related big data developments and assesses the implications of these development for the globalizing Chinese internet, technology companies and the Chinese public.

Contexte  Avec une population de 802 million d’utilisateurs d’Internet, avec quelques des plus grandes sociétés Internet du monde, et une Système de Crédit Sociale (SCS) en pleine développement, La Chine est souvent critiqué pour utilizer son pouvoir de données pour surveiller et discipliner sa population. 

Analyse  Tout d’abord, cet article fournit une analyse historique et située de la SCS comme partie des processus de informatisation et datafication de la Chine. Ensuite, il souligne les problèmes du cadre juridique et régulatoire actuel en matière de protection des données et examine les pratiques d’autorégulation du secteur privé.

Conclusions et implications  En global, cette étude de cas fournit une compréhension historique et contextualisée du SCS chinois et de l’évolution du Big Data, et évalue les implications de ce développement pour l’Internet chinois en pleine mondialisation, les entreprises technologiques et le public chinois.

Author Biography

Lianrui Jia, York University

PhD Student 

York University

Communication & Culture

Published

2020-02-21

Issue

Section

Articles