Media, Elections, and Democracy: The 1993 Southam Lecture

Frederick J. Fletcher

Abstract


Abstract: In reflecting on the work of the Royal Commission on Electoral Reform and Party Financing and the literature on media and elections in Canada, the author argues that election campaigns should be viewed as exercises in communication. In order to make voting a meaningful act of political participation, voters must have access to a wide range of information, not constrained by inequalities of wealth or power. The author suggests directions for research to promote meaningful citizenship. Résumé: En réfléchissant sur le travail de la Commission royale sur la réforme électorale et le financement des partis (Royal Commission on Electoral Reform and Party Financing), et sur la littérature portant sur les médias et les élections au Canada, l'auteur affirme qu'on devrait concevoir les campagnes électorales comme des exercices en communication. Pour que voter soit une expérience de participation politique qui a un sens, les voteurs doivent avoir accès à un large éventail d'informations, sans être limités par des inégalités de richesse ou de pouvoir. L'auteur propose des directions de recherche qui serviraient à promouvoir une participation politique responsable.

Keywords


Election campaigns: Voters; Research; Democracy

Full Text: HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.1994v19n2a805

  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO