The Confrontation of Modern and Traditional Knowledge Systems in Development

Pat Howard

Abstract


Abstract:
The development project in both capitalist and socialist contexts has augmented the power of technocrats while invalidating alternative knowledge systems rooted in the traditions of local communities, thereby disenfranchising them. Recreating space for the autonomy of such communities requires cross-cultural communication in a collaborative effort to examine the limitations of the reductionist sciences and how they have
shaped the development effort. Alternative ways of knowing and
ways of sharing knowledge so as to reinforce core community values
need to be explored. The paper concludes with a brief description
of such an effort between First Nations in British Columbia and
minority nations in Yunnan, China.


Résumé:
Les projets de développement promus autant par capitalistes que
socialistes ont augmenté le pouvoir de technocrates tout en
rabaissant des systèmes de connaissances alternatives fondés sur les traditions de communautés locales, démunissant ainsi ces dernières. Pour redonner de l'autonomie à de telles communautés, il faut communiquer entre cultures et collaborer, afin d'examiner les limites des sciences réductionnistes et leur impact sur les projets de développement. Il est nécessaire aussi d'explorer les connaissances alternatives et en arriver
à un partage de ces connaissances dans le but de renforcer des valeurs communautaires fondamentales. L'article conclut avec une brève description d'un effort de collaboration entre les peuples autochtones de la Colombie-Britannique et des nations minoritaires de Yunnan, Chine.

Keywords


Cross-cultural communication; Knowledge systems

Full Text: HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.1994v19n2a808

  •  Announcements
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Current Issue
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo
  •  Thesis Abstracts
    Atom logo
    RSS2 logo
    RSS1 logo

We wish to acknowledge the financial support of the Social Sciences and Humanities Research Council for their financial support through theAid to Scholarly Journals Program.

SSHRC LOGO