A Comparison of Domestic and International Joint Ventures in Television Program and Feature Film Production

Colin Hoskins, Stuart McFadyen, Adam Finn

Abstract


Abstract: International co-production /co-venture is increasingly the mode of production used for television programs and feature films. Evidence suggests the principal benefit of this mode is that, through financial pooling, it permits the accumulation of substantial budgets. However, there are concerns that cultural specificity, the Canadian nature of the resulting program or film, is often compromised. Domestic co-production /co-venture may be an alternative mode that offers the advantages of the international joint venture mode without compromising the Canadian nature of the final cultural product. In this paper we examine this issue by comparing participant experiences with domestic joint ventures to those for international joint ventures. We find that most benefit and drawback items are rated similarly. Nevertheless, there is considerable evidence that for TV projects the performance of domestic joint ventures is rated better than that of international joint ventures. However, respondents also indicate that the domestic joint venture mode is not a viable alternative to the international joint venture mode for large budget projects. Résumé: Les co-productions / affaires en participation internationales sont de plus en plus les modes de production utilisés pour les émissions de télévision et les longs-métrages. Les circonstances suggèrent que le bénéfice principal de telles approches est que, grâce au partage des fonds, elles permettent l'accumulation d'un budget significatif. Certains craignent cependant qu'on compromet la spécificité culturelleparticulièrement la nature canadiennede programmes ou de films produits de cette manière. Les co-productions / affaires en participation domestiques peuvent présenter une alternative qui offre les avantages des collaborations internationales sans compromettre le caractère canadien du produit culturel final. Dans cet article, nous examinons cette question en comparant les expériences de co-productions domestiques avec celles de co-productions internationales. Nous découvrons que la plupart des avantages et des désavantages sont comparables. Néanmoins, il y a beaucoup d'indices que, dans le cas de projets télévisuels, les collaborations domestiques sont plus avantageuses que les internationales. Cependant, les personnes sondées indiquent que les co-productions domestiques ne sont pas préférables aux co-productions internationales dans le cas de projets à grand budget.

Keywords


Television; International co-productions; Domestic co-production

Full Text: HTML


DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.1996v21n1a924

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