Is There a "Canadian" Approach to the Study of Organizational Communication?

James R. Taylor

Abstract


Abstract: Although few departments in Canada have identified organizational communication as an area for priority development, this paper argues that there is at least a virtual "Canadian approach" to the field. It outlines three factors that might serve to distinguish such an approach: (1) the influence of Harold Innis; (2) the crossroads situation of Canadian scholars, resulting in a confluence of both European and American ideas; and, inspired by an analysis by Maurice Charland of the divergent constitutional ontologies of Canada and the United States, (3) the special circumstances of the Canadian experience as a seedbed for Canadian intellectual inquiry. The paper concludes by proposing that the Canadian "way" may indeed be postmodern.



Résumé: Bien qu'il y ait peu de départements au Canada qui aient reconnu la communication organisationnelle comme domaine de recherche privilégié, cet article soutient qu'il existe-au moins à l'état virtuel-une «approche canadienne» dans ce domaine. L'article décrit trois éléments pouvant caractériser une telle approche : (1) l'influence d'Harold Innis; (2) la situation de chercheurs canadiens au carrefour de penseurs européens et américains; et, à l'exemple d'une analyse de Maurice Charland des ontologies constitutionnelles divergentes du Canada et des États-Unis, (3) les circonstances particulières de l'expérience canadienne comme source d'inspiration pour la recherche intellectuelle canadienne. L'article conclut en proposant que «l'approche canadienne» peut fort bien être postmoderne.

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DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2000v25n1a1147

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